Svindel på ferie

- Vi lar oss lure

Skimming er ikke lenger like vanlig prosedyre, svindlerne har blitt mer kreative i sine måter å lure oss på.

PASS PÅ: Det er viktig at du passer godt på bankkortene dine hver dag, men spesielt når du skal på ferie. Foto: Berit B. Njarga.
PASS PÅ: Det er viktig at du passer godt på bankkortene dine hver dag, men spesielt når du skal på ferie. Foto: Berit B. Njarga. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Eivind Gjemdal i Bits forteller til Dinside at skimming er et lite problem i Norge, mye takket være bruken av chip på bankkortene.

Men, dersom du har tenkt deg utenlands til sommer, er det lurt å være på vakt med hvor du bruker kortet ditt.

Faren er nemlig større for å få kortet skimmet i utlandet, noe statistikken også bekrefter.

- Men det er et mye større problem at du blir lurt, understreker Gjemdal.

Vi lar oss lure

Han viser til at hovedproblemet nå er at svindelen utløses av at vi lar oss lure. Kjærlighetssvindel og falske investeringer er nemlig blant de største svindeltrendene.

Likevel er det også en del tilfeller at folk får bankkortet sitt stjålet etter at tyven har overvåket personens PIN-kode.

- Står det en fremmed rett bak deg når du betaler eller tar ut penger, så pass på, understreker Gjemdal.

Dette kommer i tillegg til svindel der betalingskortet ikke er tilstede, men hvor noen sitter på din kortinformasjon og bruker denne til for eksempel å handle i nettbutikker.

Denne informasjonen får de blant annet tilgang på gjennom hacker-angrep som vi har sett mange eksempler på de siste årene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer