Trondhjems turistproviant

- Vi savner sterkt denne turprovianten

Facebook-gruppa som jobber for å få Trondhjems turistproviant tilbake i butikkhyllene fikk en oppsving i antall medlemmer i påska. Orkla er likevel ikke overbevist over å gjenstarte produksjon av produktet.

BORTE FOR GODT? Trondhjems turistpoviant forsvant ut av butikkhyllene i 2017. Det setter ikke alle like mye pris på. Men Orkla kan ikke love at de gjenopptar produksjonen. Foto: Privat
BORTE FOR GODT? Trondhjems turistpoviant forsvant ut av butikkhyllene i 2017. Det setter ikke alle like mye pris på. Men Orkla kan ikke love at de gjenopptar produksjonen. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Samtidig som det hvert år dukker opp nye matvarer i butikkhyllene, er det også noen matvarer som forsvinner fra dem. I 2017 var det kroken på døra for turprovianten Trondhjems turistproviant - noe ikke alle satt like mye pris på.

- Dessverre så bestemte jo Orkla seg for å legge ned produksjonen for noen år siden, og det er vi endel som synes er fryktelig synd. Vi savner sterkt denne turprovianten i hermetisk lukkede bokser, forteller Tarjei Lundarvollen til Dinside.

Det var Lundarvollen som startet Facebook-gruppa for dem som vil ha turistprovianten tilbake i butikkhyllene i 2017. Nå øyner han nytt håp, etter å ha fått 500 nye medlemmer i løpet av årets påske.

- Savner den sterkt

Dermed er Facebook-gruppa oppe i rundt 1700 medlemmer som altså har et sterkt ønske om igjen å spise Trondhjems turistproviant på tur.

- Jeg er selv en ivrig friluftsmann, og halvparten av turen er jo matpausene. Da er det viktig med god og næringsrik mat, og der har Trondhjems turistproviant vært en trofast følgesvenn og turkamerat i mange år, sier Lundarvollen.

- Vi savner sterkt denne turprovianten i hermetisk lukkede bokser. Du kan spise den kald, eller du kan åpne boksen og varme den direkte i boksen på bålet, sier Lundarvollen varmt.

Medlemmene av gruppa gjør sitt for å få produktet tilbake, ved å sende e-poster og mase på Orkla med ujevne mellomrom.

- Vi håper det kommer til ett punkt hvor Orkla synes interessen blir stor nok til å gjenoppta produksjonen, sier Lundarvollen.

Ikke planer om ny produksjon

Etter alt å dømme har masingen fra turistproviant-entusiastene ikke ført frem så langt.

Anne Gjemdal i Orkla sier til Dinside at de hyller engasjementet til Facebook-gruppa, som de er kjent med, men at de per i dag ikke har planer om å ta opp igjen produksjonen.

- Årsaken til at vi stoppet produksjonen i 2017 var rett og slett for lav etterspørsel etter produktet. Vi har fått reaksjoner fra forbrukere som savner turistprovianten, og vi skjønner at det er leit når et kjært produkt forsvinner. Vi har dessverre ingen planer per i dag om å ta opp igjen produksjonen, til det er etterspørselen for lav, sier Gjemdal.

Positive til relansering

Ifølge Lundarvollen har de fått tilbakemelding fra Orkla om at deler av grunnen til at de stoppet produksjonen, er at butikkene ikke lengre ville ha det i hyllene.

Selv har han ikke fått tilsvarende svar fra lokale kjøpmenn, og trekker samtidig frem at hermetikk av denne typen er ideelt å ha liggende i tider hvor virus fort kan stenge ned hele samfunnet.

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, sier til Dinside at de ikke har omsetningstall så langt tilbake som til 2017. De sier samtidig at de er positive til en eventuell relansering fra Orkla.

- Coop er eid av kundene og vi bygger sortimentet vårt ut fra hva kundene ønsker og handler. Vår lavpriskjede Extra er den kjeden med desidert størst utvalg, og dette er en av suksessfaktorene til Extra, så vi er alltid interessert dersom en leverandør kommer med lanseringer etter kundenes ønsker, sier Kristiansen til Dinside.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer