Nilsen Rating la idag frem sine tall for dagligvarehandelen i 2008. Landets største matbutikkjede, Rema1000, økte sin markedsandel med 1,4 prosentpoeng, til 18,7 prosent. Også den nest største kjeden, Kiwi, økte markedsandelen ett prosentpoent til 12,5%.
Coop og Bunnpris økte også, mens kjedene som ikke først og fremst satser på lavpris tapte andeler eller sto stille (unntaket er her Eurospar, som økte til beskjedne 1,1% markedsandel).
Mens detaljehandelen økte tre prosent fra januar 2008 til januar 2009, var det en rekke bransjer som opplevde nedgang. Alt møbel- og byggerelatert falt, mens billigkjeden Clas Ohlson melder om økt omsetning i sitt avvikende halvår til og med februar i år.
Sterk økning hos Fretex
Fretex økte omsetningen av brukte klær med med 15,6% ifjor. Fra januar 2008 til januar 2009 var økningen hele 19%. Statistisk sentralbyrås detaljomsetningsindeks viser samtidig at butikksalget av klær økte fire prosent i perioden. Selv om Fretex er en liten aktør, ha de altså økt sin markedsandel i nedgangstider.
- Vi har ikke fått flere butikker i perioden, sier kommunikasjonssjef Trine Gjerdmundbo i Fretex. - Men vi har pusset opp mange av dem. Hittil har butikkene ikke hatt noen enhetlig profil, og det har vi forøkt å oppnå i perioden.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger