Dinside skrev forrige uke om treningssenteret Sats Elixia, som sletter kritiske brukeromtaler fra kundene sine på sin nettside.
Forbrukerombud Gry Nergård understreket da at loven pålegger bedrifter til å ta imot alle typer brukeromtaler - både positive og negative.
Men finnes det selskap som faktisk følger dette?
LES OGSÅ: Krever slutt på kjøpte skjulte brukeranmeldelser
Mister troverdighet
Clas Ohlson er et av selskapene som sier de mener ærlighet varer lengst.
- Vi mener alle må kunne si hva de mener for at brukeromtalene skal være troverdige. Ellers mister de jo all verdi, understreker Camilla Tully, kommunikasjonsrådgiver hos Clas Ohlson til Dinside.
Tully forklarer at Clas Ohlson bruker brukeromtalene som et verktøy for å holde seg oppdatert.
- Det er ikke bare et verktøy for kundene våre, men også for oss med tanke på produktutvikling. Kombinert med reklamasjonsstatistikken vår, er brukeromtalene det som gjør at vi kan utvikle produktene våre så de blir bedre, sier hun.
Clas Ohlson har et filter for rasistiske og diskriminerende kommentarer og banneord. Kundesenteret deres leser igjennom kommentarene, og de siste månedene har de fått inn flere tusen brukeromtaler. De har sett seg nødt til å slette et par innlegg manuelt med denne begrunnelsen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger