Den perfekte gaven er kanskje ikke så perfekt likevel. Ifølge en fersk undersøkelse fra Respons Analyse har nesten 8 av 10 nordmenn opplevd å få gaver de ikke har bruk for.
Det kan også hende noen får dobbelt opp av, eller feil størrelse eller farge på det de ønsket seg.
Ifølge Forbrukerrådet bytter halvparten av oss en eller flere julegaver.
Hovedtipsene til kjøper er: Tenk alltid «denne skal kanskje byttes». Finn ut hvilke bytteregler selger har. Be om ekstra lang byttefrist. Få med byttelapp på gaven og kvittering du tar vare på selv.
– Det har ikke kommet faktiske regelendringer som følge av pandemien i år, men vi ser at butikkene nå ofte tilbyr en utvidet byttefrist, for å unngå trengsel i lokalene i romjula. Det er uansett lurt å be om utvidet byttefrist, sier forbrukerjurist Caroline Skarderud i Forbrukerrådet til NTB.
Tips ved netthandel
Ved handel i nettbutikker, sjekk også hvilket land butikken er registrert i. Norsk tekst på nettsiden garanterer ikke at varen er sendt fra Norge. Ved kjøp fra utlandet tilkommer toll og muligens andre bytteregler. Sjekk uansett om du eller nettbutikken betaler porto.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger