Barn utsettes for mye reklame og kommersielt press, og metodene blir stadig mer utspekulerte, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.
Reklamespill lurer barna: Dobbel fettfelle
Nå krever ombudet strengere regulering av reklame og markedsføring rettet mot barn.
Forbrukerombudet ønsker også en tydeliggjøring av hva som faktisk er reklame og markedsføring.
Vil stramme opp loven
- Jeg mener det er viktig å sette noen ytre rammer for reklame til barn i lovgivningen. Det er selvfølgelig også viktig å lære barn å ha holdninger til reklame, men forbrukerundervisning alene er ikke nok, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
Les mer på DinSide: Slik kan barna bli nett-ofre
Populær gruppe
Barn, såkalte tweens, og tenåringer er populære forbrukergrupper. Ifølge Forbrukerombudet har disse gruppene har både forholdsvis mye penger til disposisjon, samt stor innflytelse på familiens innkjøp.
Barn er også populære branding-mål, blir merkenavn tidlig innarbeidet kan de bli gode kunder på sikt.
Vil forby reklame for usunn mat
Et av punktene Forbrukerombudet er opptatt av, er markedsføring av usunn mat. I lovforslaget heter det:
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger