Vil barne-reklamen til livs

Forbrukerombudet vil ha en strengere lovregulering av reklame og markedsføring rettet mot barn.

Publisert
Sist oppdatert

Barn utsettes for mye reklame og kommersielt press, og metodene blir stadig mer utspekulerte, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.

Reklamespill lurer barna: Dobbel fettfelle

Nå krever ombudet strengere regulering av reklame og markedsføring rettet mot barn.

Forbrukerombudet ønsker også en tydeliggjøring av hva som faktisk er reklame og markedsføring.

Vil stramme opp loven

- Jeg mener det er viktig å sette noen ytre rammer for reklame til barn i lovgivningen. Det er selvfølgelig også viktig å lære barn å ha holdninger til reklame, men forbrukerundervisning alene er ikke nok, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Les mer på DinSide: Slik kan barna bli nett-ofre

Populær gruppe

Barn, såkalte tweens, og tenåringer er populære forbrukergrupper. Ifølge Forbrukerombudet har disse gruppene har både forholdsvis mye penger til disposisjon, samt stor innflytelse på familiens innkjøp.

Barn er også populære branding-mål, blir merkenavn tidlig innarbeidet kan de bli gode kunder på sikt.

Vil forby reklame for usunn mat

Et av punktene Forbrukerombudet er opptatt av, er markedsføring av usunn mat. I lovforslaget heter det:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer