Vil beholde momsfritaket på elbil

Men de blir dyrere å holde og dyrere å kjøpe brukt. Samtidig kan hybridbiler bli dyrere.

STATSBUDSJETTET: Forbrukerøkonom Silje Sandmæl, gir en kort forklaring på hvordan statsbudsjettet vil påvirke deg. Video: Dagbladet TV Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Solberg-regjeringen legger i dag frem sitt siste statsbudsjett for denne regjeringsperioden, og foreslår blant annet «en pakke med avgiftsendringer som vil bremse nedgangen i avgiftsinntektene».

– Vi er på god vei til å nå vårt mål om at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy fra 2025. Bilavgiftene har vært et viktig verktøy for å endre bilparken i miljøvennlig retning, sier finansminister Jan Tore Sanner (H) i en pressemelding.

Den avtroppende regjeringen foreslår å økte satsene i CO2-komponenten i engangsavgiften for personbiler og å stramme inn særfordelen for ladbare hybridbiler, som betyr at hybridene kan bli dyrere.

– Det største gjenstående hinderet for å nå 2025-målet er de ladbare hybridbilene. Hybridbiler er mer miljøvennlige enn fossilbiler, men bidrar ikke til å nå regjeringens mål om at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy fra 2025. Det er derfor på tide å trappe ned avgiftsfordelene for denne klassen med biler slik at insentivene til å kjøpe nullutslippsbiler styrkes ytterligere, sier Sanner.

– En avgiftsbombe

Samtidig foreslår regjeringen en omregistreringsavgift på rundt 6600 kroner for elbiler fra 2019 eller senere. Det blir en avgiftsbombe for brukte elbiler, ifølge Naf.

Elbiler som er registrert første gang mellom 2019 og 2022, må betale en omregistreringsavgift på 6681 kroner dersom regjeringens forslag i statsbudsjettet blir gjeldende. For alle andre elbiler blir regningen 4034 kroner.

– Det blir en kraftig nedtur for alle de som har sett for seg å kjøpe brukt elbil, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i Naf.

Hun peker på at bruktmarkedet for elbiler er i startfasen og at det derfor er dumt å innføre en slik omregistreringsavgift nå.

– Når det nå blir like dyrt å omregistrere en elbil som en dieselbil, kan det vippe potensielle elbilkjøpere over på diesel, som er det motsatte av det myndighetene vil, sier Ryste.

I tillegg foreslår regjeringen å innføre full sats for elbiler i trafikkforsikringsavgiften, der elbiler nå betaler redusert sats. I kroner og øre betyr det 826 kroner ekstra for elbil-eiere.

Samtidig foreslås det at fritaket for merverdiavgift for elbiler, videreføres ut neste år.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer