Teletubbiene vil bli brukt av matvareselskaper for å selge sunn snacks, frukt og grønnsaker, melder BBC.
Det er BBC Worldwide som selger rettighetene til å reklamere for produkter ved hjelp av Teletubbieene, og de stiller nå høyere krav til lisenshaverne.
I fjor kom det frem at en liten boks med Heinz Teletubbies Pasta alene inneholder mer enn det anbefalte daglige inntaket av salt for en seksåring.
I løpet av de neste to årene vil Teletubbiene promotere kjøtt, fisk, frukt, poteter og melk i programmene, og kostholdsorganisasjoner har ønsket forandringene velkommen.
De nye retningslinjene kommer etter at mange eksperter har uttalt bekymring på grunn av den økende andelen overvektige barn.
Mødre, kostholdseksperter og det engelske mattilsynet var med på gjennomgangen av lisensordningen. Med de tidligere retningslinjene kunne ikke Teletubbiene reklamere for brus og noen typer godteri, men de nye reglene er strengere.
Snacks laget av tørket frukt og små pakker med grønnsaker vil være blant de nye produktene.
På skjermen vil Teletubbiene slutte å spise godteri og kaker i tide og utide, men bursdagskakene vil bli igjen.
Mozon.no, 05.04.2004