Vil ha norsk salat

Nordmenn svikter de tradisjonelle kokegrønnsakene til fordel for salater sommerstid. Og norsk salat er aller best.

Publisert
Sist oppdatert

Nå er det høysesong for norskprodusert salat. Vi fråtser i fersk lollo, romano, ruccola, hjertesalat og batavia. Den nyeste varianten heter babyleaves.

Og Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker ser klare endringer i nordmenns spisevaner om sommeren.

- Utviklingen viser at grønnsaksforbruket økes i Norge fordi folk spiser mer salatgrønnsaker. Spesialsalater som ruccola, hjertesalat og romano er spennende produkter som stadig øker i popularitet, sier informasjonssjef Britt Kåsin i Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker.

Kåsin er begeistret over bønder som tør å satse på nye produkter.

- I Norge har det vokst frem en rekke flinke salatprodusenter de siste årene. De er spydspisser for et landbruk i sterk endring, sier hun.

Og aldri spiser vi mer frukt enn på denne årstiden

Vil ha norskButikksjef Kevin Johansen i Meny Oslo City bekrefter den enorme interessen.

- Salget går opp med 30 prosent sommermånedene, og vi merker at kundene helst vil ha norske råvarer. Bestselgerne er fremdeles rapid og Isbergsalat, men ruccola og andre salater blir stadig mer populære.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer