Vil hjelpe deg - ikke tyven

Men noen ganger må vi gi bort oppskriften for å løse et problem.

IKKE INTENSJONEN: Tro oss når vi skriver at vi ikke ønsker å hjelpe kriminelle gjennom våre artikler. Foto: Colourbox.com
IKKE INTENSJONEN: Tro oss når vi skriver at vi ikke ønsker å hjelpe kriminelle gjennom våre artikler. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I året som har gått, har DinSide rettet søkelyset mot problemer knyttet til blant annet kortsvindel og identitetstyverier. Vi har fortalt deg at du bør være kjapp med å hente posten din når skattekortet kommer, og at kriminelle overnatter i butikkene for å få tak i kortdata. Du har fått vite hvordan svindlere tar ferie på din regning, og hvordan en såkalt phishing-mail ser ut og fungerer.

Og like sikkert som at julen er i desember, så vil minst én leser reagere på disse artiklene med påstander om at vi hjelper de kriminelle, eller at vi frister andre til å prøve seg på svindel. Ved å fortelle at personnummeret ditt står trykket på skattekortet som ligger ubeskyttet i postkassen din, og ved å fortelle at et personnummer er alt du trenger for å handle i enkelte av landets nettbutikker, ja, så har vi i teorien gitt bort en oppskrift på hvor enkelt det kan gjøres. Det har vi gjort med vitende vilje.

Det betyr ikke at vi ikke forstår konsekvensene. Når vi skriver saker som omhandler kriminelle fremgangsmetoder, gjør vi selvsagt våre vurderinger. Noen saker havner i grenseland for hva vi mener er forsvarlig journalistikk; ideer blir forkastet, og det er artikler vi aldri ville skrevet, og fremgangsmetoder vi aldri ville publisert. Dette er imidlertid unntakene. I de fleste tilfellene ender vi opp med å ville dele mest mulig informasjon med våre lesere.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.