Vil ha koffeingrense - ikke aldersgrense på energidrikk:

Vil ikke ha aldersgrense - men koffeingrense

Mattilsynet anbefaler koffeingrense i stedet for aldersgrense på energidrikk. Da blir selvregulerende tiltak og «lokale» aldersgrenser i butikkene viktige, uttaler Forbrukerrådet.

SIER NEI - DA BLIR DETTE ENDA VIKTIGERE: Mattilsynet anbefaler at det innføres en koffeingrense på energidrikk, i stedet for en aldersgrense. Forbrukerrådet har lenge ønsket seg en lovpålagt aldersgrense på energidrikk. Nå sier de at butikkenes selvregulering med «lokale» aldersgrenser vil være viktige tiltak fremover. Foto: Berit B. Njarga
SIER NEI - DA BLIR DETTE ENDA VIKTIGERE: Mattilsynet anbefaler at det innføres en koffeingrense på energidrikk, i stedet for en aldersgrense. Forbrukerrådet har lenge ønsket seg en lovpålagt aldersgrense på energidrikk. Nå sier de at butikkenes selvregulering med «lokale» aldersgrenser vil være viktige tiltak fremover. Foto: Berit B. Njarga Vis mer
Publisert

Avisene har skrevet om flere tilfeller av unge som har fått farlige helsekomplikasjoner etter inntak av energidrikk - blant annet har Dagbladet skrevet om 16-årige Filip som nesten fikk hjertestans etter å ha drukket et par energidrikker.

Mattilsynet har på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet, utredet tiltak for å forhindre at barn og unge får helseskader som følge av et høyt inntak av energidrikker. Og nå har rapporten kommet:

Mattilsynet vil ikke anbefale en lovpålagt aldersgrense på nåværende tidspunkt, men foreslår heller at det innføres en maksgrense for koffeininnholdet.

Som Dinside tidligere har skrevet, er spørsmålet om aldersgrense på energidrikk noe som også har vært oppe til vurdering både i Sverige og i Storbritannia, og i Sverige landet de på å anbefale en regulering av koffeininnholdet - som de altså nå også gjør i Norge.

- Foreslår flere tiltak som vi støtter

Forbrukerrådet har tidligere etterspurt en 18-årsgrense på energidrikk, fordi de mener at et høyt akutt forbruk av energidrikk øker risikoen for svært alvorlige helsetilstander, og at aggressiv markedsføring fra produsentene har stor innvirkning på denne forbrukergruppen, og dermed også bidrar til økt forbruk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer