Hva mener politikerne om avgiftene på ladbare hybrider?

Vil justere avgiften etter rekkevidden

Arbeiderpartiet vil at lengre rekkevidde skal lønne seg, mens FrP jubler over at hybridsalget har «tatt av».

STRØM OG BENSIN: Med ladbare hybrider, for eksempel fra Volvo, kan man både lade batteriet og fylle tanken. Men mange mener avgiftsfordelene de nyter i dag ikke står i forhold til hvor mye CO2 de faktisk slipper ut. Foto: Volvo
STRØM OG BENSIN: Med ladbare hybrider, for eksempel fra Volvo, kan man både lade batteriet og fylle tanken. Men mange mener avgiftsfordelene de nyter i dag ikke står i forhold til hvor mye CO2 de faktisk slipper ut. Foto: Volvo Vis mer
Publisert

I dag kan du kjøpe en ladbar hybridbil, kjøre den som en vanlig bensinbil og likevel få kraftig reduksjon i avgiftene.

Avgiftene på ladbare hybrider, altså biler som både kan lades med strøm eller fylles med bensin, har fått mye kritikk.

Dinside har kalt avgiftsordningen «Den store ladebløffen», og Bilimportørenes Landsforening selv har gått ut og kalt det en «urettferdig premiering».

Undersøkelser viser at mange kjører hybridene på bensin, i stedet for strøm, og at de beregnede utslippene fra dem blir kraftig underdrevet. Mange mener derfor det blir feil å gi disse bilene såpass store avgiftsfordeler, om målet er lavere CO2-utslipp.

Så kan avgiftene endres etter stortingsvalget?

Bare FrP er fornøyd

Dinside har spurt de største, norske partiene hva de mener om dagens avgiftsordning.

Bare FrP virker fornøyd med dagens ordning, og skryter av at hybridsalget «har tatt av».MDG går ut og foreslår konkret å fjerne fradrag – for utslipp under 85 g/km.Resten sier at avgiftene må justeres for å belønne bilene som faktisk sparer miljøet. Blant annet sier Høyre at lengre elektrisk rekkevidde skal lønne seg.

Etter stortingsvalget er det altså grunn til å forvente at noe skjer – samtidig som kritikken ikke er ny, og ingenting skjedde ved siste statsbudsjett.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer