Forbrukerkjøpsloven

Vil styrke forbrukernes rettigheter

Regjeringen med flere forslag til endringer i forbrukerkjøpsloven.

DIGITALE RETTIGHETER: Regjeringen mener at både forbrukere og selgere vil ha fordeler av mer enhetlige regler på forbrukerkjøpsområdet. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
DIGITALE RETTIGHETER: Regjeringen mener at både forbrukere og selgere vil ha fordeler av mer enhetlige regler på forbrukerkjøpsområdet. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
Publisert

– Vi foreslår nå regler som styrker forbrukervernet, og nye regler som styrer såkalte «smarte» ting, slik at loven blir mer moderne, sier justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H), i en pressemelding.

Bakgrunnen er foreslåtte endringer i krav til varen og strengere vilkår for at selgeren kan avvike disse kravene. I forslaget får selgeren en lengre periode med ansvar for å bevise at en vare ikke har en feil hvis kunden mener det. Denne perioden foreslås utvidet fra seks til tolv måneder.

I noen tilfeller vil forbrukeren ha krav på prisavslag eller pengene tilbake, og selgeren har som hovedregel ikke lenger to forsøk på å rette opp en mangel ved varen.

Ønsker endringer

Mer interessant er kanskje punktene om forslag til egne regler for ting med digitale elementer. Det kan for eksempel være en treningsklokke eller smart-TV som selges med nødvendig tilknyttede apper, skriver regjeringen i forslaget.

Brukeren skal ved kjøp også få informasjon om og få levert oppdateringer av enheten.

– Gjennom disse lovforslagene vil forbrukervernet bli bedre tilpasset dagens virkelighet, der mange av varene vi kjøper har digitale elementer og handel i langt større grad enn tidligere skjer digitalt og over landegrensene, sier Mæland.

Regjeringens forslag har bakgrunn i et EU-direktiv om forbrukerkjøp som innebærer at forbrukere i større grad får de samme rettighetene i EU og EØS, og regjeringen mener at både forbrukere og selgere vil ha fordeler av mer enhetlige regler på forbrukerkjøpsområdet.

De viktigste forslagene:

  • Strengere vilkår for å avtale avvik fra kravene til varen: Slik avtale krever at forbrukeren ved inngåelsen av avtalen ble særlig opplyst om at en bestemt egenskap ved tingen avvek fra kravene, og uttrykkelig og særskilt aksepterte avviket. Som konsekvens foreslås § 17 om ting solgt «som den er» opphevet.
  • Varer med digitale elementer: Særlige regler for slike ting. Selgeren skal blant annet sørge for at forbrukeren får informasjon om og får levert oppdateringer av tingen.
  • Bevisbyrde for mangel: Perioden selgeren har bevisbyrden for at tingen er kontraktsmessig foreslås utvidet fra seks måneder til ett år.
  • Forbrukerens krav ved mangler: Forbrukerne vil i flere tilfeller enn i dag kunne ha krav på prisavslag eller heving. Selgeren vil i utgangspunktet ikke lenger ha to avhjelpsforsøk når det foreligger en mangel.

Kilde: Justis- og beredskapsdepartementet

Forslag til endringer i forbrukerkjøpsloven er nå sendt inn på høring, med en høringsfrist satt til 29. september.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer