Angrerett ved netthandel

Ville returnere nettkjøp - ble bedt om å selge på Finn

Denne beskjeden fikk Armin da han ville bruke angreretten sin på treningsutstyr kjøpt fra Zidcore.

RETUR-TRØBBEL: Armin ville returnere treningsutstyr kjøpt fra Zidcore innen angrefristen, men de sa refusjonen av kjøpesummen ble redusert med 20 prosent og returfrakten kostet 900 kroner. - Selg det på Finn.no, sa selgeren til kunden. Foto: privat/skjermdump
RETUR-TRØBBEL: Armin ville returnere treningsutstyr kjøpt fra Zidcore innen angrefristen, men de sa refusjonen av kjøpesummen ble redusert med 20 prosent og returfrakten kostet 900 kroner. - Selg det på Finn.no, sa selgeren til kunden. Foto: privat/skjermdump Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Treningssentrene i Oslo er stengt som en del av den «sosiale nedstengingen» for å hindre smittespredning av coronaviruset i hovedstaden.

Nettopp derfor klikket Armin (36) seg inn på cdon.no og la ei vektstang med tilhørende skiver i sin digitale handlekurv. Prislappen kom på 2938 kroner (inkludert frakt), og Armin ventet så på å få treningsutstyret sendt hjem, slik at han kunne komme i gang med treninga igjen.

Da vektstanga og -skivene kom i posten, åpnet Armin emballasjen og oppdaget at treningsutstyret var i en annen størrelse enn han hadde sett for seg, og han ønsket dermed å returnere utstyret å få kjøpesummen refundert. Han hadde jo bedt om retur innen 14 dager, og sånn sett skulle dette være en smal sak med tanke på angreretten.

Nettbutikken: - Selg det på Finn.no

Angrerett og retur skulle imidlertid vise seg ikke å være så enkelt som Armin trodde.

- Fra første kontakt jeg hadde med nettbutikken var det tydelig at de ikke ønsket retur, samt at de gjør det umulig for kunder å benytte seg av loven, som gir 14 dagers angrerett ved nettkjøp, sier Armin til Dinside.

Dette er nemlig svaret han fikk fra svenske Zidcore, som solgte ham treningsutstyret via cdon.no, da han kontaktet dem om retur av varene:

  • Først fikk han beskjed om at returfrakten ville koste ham 900 kroner, mens frakten han betalte for å få varene tilsendt var på kun 100 kroner (i arbeidet med denne saken har Dinside funnet ut at returkostnaden egentlig skulle vært 500 kroner, og Zidcore har bekreftet at de opplyste Armin feil pris).
  • Deretter sa Zidcore at han ville få 20 prosent mindre igjen av kjøpesummen, på grunn av skadet emballasje. Ifølge Zidcore kan de ikke selge varene videre til full pris når emballasjen ikke er i samme stand som ved salg, og da må kunden påta seg litt av verditapet nettbutikken lider.
  • Og, sist men ikke minst: Da Zidcore hadde opplyst Armin om fraktkostnadene og gebyret knyttet til returen, sa Zidcores grunnlegger og salgssjef Fredric Westerdahl at han heller anbefalte Armin å prøve å selge treningsutstyret på Finn.no i stedet for å returnere det.
- SELG DET PÅ FINN: Da Armin ville returnere treningsutstyr, ba salgssjefen i nettbutikken han om å heller prøve å selge varen selv på Finn.no. Foto: skjermdump
- SELG DET PÅ FINN: Da Armin ville returnere treningsutstyr, ba salgssjefen i nettbutikken han om å heller prøve å selge varen selv på Finn.no. Foto: skjermdump Vis mer

Hvis vi trekker fraktkostnadene på 500 kroner og gebyret på 20 prosent fra kjøpesummen til Armin, ville han da sitte igjen med cirka 1850 kroner når treningsutstyret var returnert til Zidcore, altså over tusen kroner mindre enn han betalte for varene i første omgang.

- Vanskeliggjør returprosessen

Armin ble både overrasket og oppgitt over at returen ville koste ham så mye.

- Jeg mener Zidcore vanskeliggjør returprosessen ved å sette en mange ganger høyere returfrakt enn kjøpsfrakt, samt kreve 20 prosent i gebyr for åpnet emballasje, for å hindre at kundene returnerer varer og øke sin egen omsetning, sier Armin.

Riktignok er det opplyst om fraktkostnadene og gebyr i vilkårene på Zidcores underside på cdon.no, men Armin opplevde for sin del at han ikke ble gjort tilstrekkelig oppmerksom på dette ved kjøpet. Zidcore driver også Träningsmaskiner.com og Training365.no med lignende vilkår.

HJEMMETRENING: Seks styrkeøvelser der du bruker varene du hamstret. Reporter: Berit B. Njarga. Video og instruktør: César Chávez Vis mer

Zidcore: - Ja, det er stor fraktprisforskjell

På spørsmål om hvorfor det er så stor forskjell på fraktkostnadene når varen sendes til kunden sammenlignet med returen (400 kroner dyrere returfrakt), svarer markedssjef Christian Ekman hos Zidcore at de subsidierer frakten til kunden, men ikke returfrakt.

- Derfor er returfrakten dyrere. Vi kan ikke subsidiere begge deler, fordi tapet vårt da blir for stort, sier Ekman til Dinside.

- Jeg er imidlertid enig i at forskjellen på frakt og returfrakt er høy hos oss, og at vi kan få dette tydeligere fram, fortsetter Ekman.

Hvorfor anbefalte dere kunden å heller selge varen på Finn.no? Er det for å «skremme» ham fra å returnere varen til dere?

- Finn-salget var bare et tips til kunden, siden et slikt salg i blant kan være et bedre alternativ, både for kunden, oss og miljøet. Det var absolutt ikke for å «skremme» kunden. Ettersom det kan være bedre å selge på Finn framfor å returnere til nettbutikken i noen tilfeller, synes jeg det er dumt om vi slutter å tipse om dette, svarer Ekman.

- Kunden må regne med å betale returen

Men, er det lov å kreve det Zidcore krever i dette tilfellet?

Jurist Caroline Skarderud i Forbrukerrådet understreker at angrerett ved fjernsalg, slik som i dette tilfellet, er en lovfestet rett kunden har til å gå fra kjøpet uten å måtte oppgi noen grunn.

Angrefristen er 14 dager etter at kunden mottok varen, og denne angreretten gjelder i hele EU/EØS-området - altså også for svenske Zidcore.

- Når det gjelder returfrakten, er det slik at det normalt er kunden som må betale for retur av varen. Dette inkluderer kostnader til porto og emballasje som hindrer varen i å bli skadet i postgangen, men ikke egne returgebyr, sier Skarderud til Dinside.

Dette sier angrerettloven § 25

Forbrukerens forpliktelser når angreretten brukes ved avtale om levering av varer:

  • Forbrukeren skal uten unødig opphold, og senest 14 dager fra melding etter § 20 ble gitt, sende varene tilbake, eller overlevere dem til den næringsdrivende dersom den næringsdrivende ikke har tilbudt seg å hente varene.
  • Forbrukeren skal bare betale de direkte kostnadene ved å returnere varene. Den næringsdrivende skal likevel dekke disse kostnadene hvis denne har påtatt seg å betale disse eller ikke har opplyst forbrukeren om at forbrukeren skal betale returkostnadene.
  • Den næringsdrivende kan kreve at forbrukeren erstatter verdireduksjon som følge av forbrukerens håndtering av varene som ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon. Dette gjelder bare dersom forbrukeren har mottatt opplysninger om angrerett, jf. § 8 første ledd bokstav h.

Emballasje-gebyr i gråsonen

Så, la oss se på dette gebyret på 20 prosent av kjøpesummen grunnet åpnet og skadet emballasje. I vilkårene til Zidcore står det at returnerte varer må være ubrukte og ligge i originalemballasjen, hvis ikke må kunden regne med å miste 20 prosent av summen de får refundert ved retur.

- Ifølge angrerettloven er det tilstanden til selve varen som er avgjørende for om hele eller deler av kjøpesummen refunderes – altså kan kunden returnere en ubrukt vare i samme stand som da den ble sendt fra nettbutikken, skal kunden få full tilbakebetaling, sier jurist Skarderud i Forbrukerrådet.

- Men, det kan tenkes tilfeller der emballasjen har betydning for varens verdi, og dermed må kunden dekke et lite verditap i forbindelse med tilbakebetalingen. Dette må i så fall dokumenteres av selger, og verdireduksjonen må være reell, sier Skarderud.

Juridisk rådgiver Jennifer Parmlind i Forbrukertilsynet sier også at emballasjen kan ha betydning for muligheten å selge varen på nytt etter retur.

- Verdireduksjonen kan fastsettes til prisen for ny emballasje, eller til forskjellen mellom salgsprisen og markedsprisen for en ny vare uten emballasje. I tillegg stiller angrerettloven strenge krav om at selgeren må opplyse om dette før kjøpet, sier Parmlind til Dinside.

Derfor tar Zidcore emballasje-gebyret

Emballasjen fører altså som hovedregel ikke til verdireduksjon, men det kan tenkes tilfeller der den gjør det.

Markedssjef Ekman i Zidcore hevder at emballasjen til vektstanga og -skivene kunne åpnes og stenges. Når kundene ikke kan returnere vare og emballasje i samme stand som da de mottok det, kan ikke Zidcore selge varen videre etter retur til full pris, og da mener han det er rett og rimelig at kunden tar noe av verditapet.

Alt i alt er det ikke grunnlag for å si at det er ulovlig av Zidcore å kreve gebyr for emballasje som ikke er i samme stand som da de sendte det til Armin, selv om treningsutstyret er ubrukt og uskadet.

Andre nettbutikker har lignende praksis, men...

Zidcore er ikke alene om å kreve at både vare og original-emballasje må være ubrukt og uskadet ved retur for at kunden skal få hele kjøpesummen refundert. Get Inspired, for eksempel, har lignende praksis, men i deres tilfelle kommer dette noe tydeligere fram i returvilkårene:

For å få tilbakebetalt hele beløpet ved retur/angrerett, skal varen sendes tilbake i samme stand som da du mottok den. Det vil si i originalemballasje, med alle merkelapper hengende på, uten lukt, merker eller pels fra husdyr. Dersom originalemballasjen er ødelagt vil varen anses som brukt. Dersom du returnerer en brukt vare, vurderer vi varens verdireduksjon, og tilbakebetaler varens brukte verdi. En vare uten originalemballasje, merkelapper eller med lukt/merker vil anses som brukt og hele beløpet vil ikke være kvalifisert for tilbakebetaling.

De har ikke noen standardsats for verdireduksjon, slik som Zidcore opererer med, og vil dermed gjøre vurderinger i hvert enkelt returtilfelle.

Slik unngår du denne «fella»

Skarderud i Forbrukerrådet forteller at det fra tid til annen dukker opp saker i Forbrukerklageutvalget der selve emballasjen er tema i angrerettoppgjøret.

- Vurderingene her kan være vanskelige, fordi forbruker jo har en undersøkelsesrett etter angrerettloven, og for å kunne undersøke varen, må de normalt åpne emballasjen. Det er når emballasjen er ødelagt eller kastet, det kan oppstå vanskelige spørsmål, slik som i dette tilfellet, sier juristen.

Armin har forsonet seg med at han ikke får returnert vektstanga og -skivene til en pris som rettferdiggjør det, og kanskje er det slik at det for hans del lønner seg å selge treningsutstyret på Finn.no.

Forbrukerrådets jurist anbefaler også forbrukere om å lese kjøp- og returvilkårene nøye, samt ta godt vare på varen og emballasjen til eventuell retur, slik at de slipper trøbbel i etterkant.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer