- Villedende momskutt

Forbrukerombudet vil stoppe Kiwis frukt og grønt-kampanje

- Villedende momskutt
Publisert
Sist oppdatert

Kiwis fanesak i flere måneder har vært å kutte prisen på frukt og grønt, tilsvarende momsen, det vil si 14 prosent.

Nå vil Forbrukerombudet sette en stopper for kampanjen, som de mener er villedende.

- Vi har bedt Kiwi om å stanse kampanjen eller endre budskapet. Hvis ikke, vil vi bringe saken inn for Markedsrådet, sier seksjonssjef Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

LES OGSÅ: Betaler du rett pris? Dagligvarehandelen blir beskyldt for juks

Bakgrunnen for klagen er måten Kiwi beregner det såkalte momskuttet. Kiwi kutter nemlig prisene ut fra interne kalkyler. Det vil si at de regner ut hvor mye frukten og grønnsakene kunne ha kostet, og trekker så fra 14 prosent av denne summen.

Forbrukerombudet sier Kiwis reklame fremstilles slik at en får inntrykk av at prisene er kuttet fra en reell pris, som butikken hadde før de satt i gang tilbudskampanjen.

Forbrukerombudet har nå bedt selskapet dokumentere at de virkelig har redusert prisene med 14 prosent i forhold til sine egne før-priser.

Kiwi: - Skal legge frem bevis

Kiwisjef Per-Erik Burud er ikke spesielt engstelig for kravet fra Forbrukerombudet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer