Forbrukerombudet ber Ellipse Klinikken endre markedsføringen av figurformingsbehandlingen UltraShape etter at Kunnskapssenteret konkluderte med at det er usikkert om metoden gir varig og sikker fjerning av uønsket kroppsfett. Dette ifølge en pressemelding fra Forbrukerombudet.
Kan ikke bevise lovnadene
Forbrukerombudet tok i 2007 opp Ellipse Klinikkens markedsføring av UltraShape. Ombudet ba klinikken dokumentere at metoden hadde den virkning som var fremhevet i markedsføringen. Kunnskapssenteret har så på oppdrag fra Forbrukerombudet, vurdert dokumentasjonen, og kommer med følgende konklusjon:
- Dokumentasjonen som er framlagt er ikke egnet til å vise at UltraShape-behandlingen gir den effekten som er lovet i markedsføringen.
Må endre markedsføringen
Forbrukerombudet skriver at påstander om produkter og tjenester som fremsettes i markedsføring, må kunne dokumenteres - også påstander om kosmetiske behandlinger som denne. Kravet til dokumentasjon er særlig strengt på helseområdet.
Kunnskapssenterets konklusjon medfører at Ellipse Klinikkens markedsføring av UltraShape-behandlingen er villedende og i strid med markedsføringslovens paragraf 2. Forbrukerombudet påpeker også i sin pressemelding at det i tillegg vil være urimelig overfor forbrukerne å benytte udokumenterte påstander i markedsføringen av en tjeneste, og dermed i strid med markedsføringslovens paragraf 1.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger