Norges mest fornøyde kunder tilhører Vinmonopolet, viser årets kundebarometer.
Med 85 poeng har de Norges mest fornøyde kunder, foran OneCall (83,6), Finn.no (83,2), Toyota (82,6), Sbanken (82) og BMW (81,2).
‒ Jeg håper andre bransjer som sliter med lavere kundetilfredshet kan dra lærdom av hva Vinmonopolet har klart å få til. Det er på ingen måte en selvfølge at en monopolbedrift skal klare det kunststykke å bli kundenes favoritt, sier Pål Rasmus Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.
Bransjen som ikke klarer det samme som Vinmonopolet, er TV- og bredbåndsleverandørene.
Slik måles kundetilfredsheten
Ifølge BI omfatter Norsk Kundebarometer i år tilsammen 153 virksomheter fra rundt 30 bransjer, der mer enn 6300 forbrukere har fortalt hvor fornøyde de er med bedriftene de kjøper varer og tjenester fra.
Dette måles på en skala fra 0 til 100, der 0 er dårligst og 100 er best. Bedrifter som får mindre enn 60 kundetilfredshetspoeng, har klart misfornøyde kunder. Bedrifter som oppnår mer enn 80 kundetilfredshetspoeng, lykkes med å begeistre kundene sine, skriver BI.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger