I nettbanken kan det være snakk om store beløp dersom du overfører penger til feil konto. Og du kan ikke be banken om å overføre pengene tilbake til deg når du oppdager feilen, slik vi skrev om nylig da en kvinne overførte 20.000 kroner til feil konto.
Men hva om du overfører feil i betalingsappen Vipps?
Ikke lov til å trekke tilbake penger
Ifølge Elisabeth Haug, nestsjef i Vipps, er det to metoder for å søke opp en person i Vipps; ved å gi tilgang til lagrede kontakter på telefonen, og å søke opp telefonnummeret til den du skal overføre penger til.
Før var det også mulig å søke opp personer med navn, men denne funksjonen ble fjernet for rundt et halvt år siden.
I verste fall kan det gå galt dersom du taster feil mobilnummer og ikke ser at navnet du får opp er et annet.
- Skulle dette skje, er det dessverre lite å gjøre for Vipps. Vi har ikke lov til å trekke tilbake penger som er feilaktig sendt av en bruker. Disse reglene er de samme som hvis du overfører penger til feil kontonummer i nettbanken, sier Haug.
Reglene som Haug viser til her er Finansavtalelovens paragraf 31.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger