Vitaminguide fra A til Å

Sliten og slapp, dårlig syn eller sår hud? Da bør du sjekke kostholdet ditt.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: MAXPPP
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: MAXPPP Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kroppen vår trenger vitaminer og mineraler for å fungere effektivt. De finnes i små mengder i maten vi spiser og har hver sin spesielle funksjon i kroppen.

Det kan imidlertid være en vanskelig balansegang å få i seg de riktige dosene. Får vi i oss for lite, kan vi bli syke, og får vi i oss for mye, kan vi bli syke.

Her får du tips og råd fra A til Å:

A-vitamin: Er viktig for at synet skal fungere normalt og for normal vekst og beindannelse. Det spiller også inn på vår motstandskraft mot infeksjoner og huden og slimhinnene er også avhengig av vitamin A. Fet fisk og lever inneholder mye A-vitamin, og det samme gjør egg og melkeprodukter. Tran er også en god kilde.

Les også: Reddet synet med vitaminer

B-vitamin: Vitamin B er en fellesbetegnelse på en gruppe vannløselige vitaminer med mange felles egenskaper. B-vitaminene er spesielt viktige i prosesser der mat omdannes til energi, men de ulike B-vitaminene har også flere andre funksjoner. De viktigste B-vitaminene er tiamin, riboflavin, pyridoksin, kobalamin, folsyre, niacin og pantotensyre. Oksekjøtt, fisk, lever, korn og melk er gode kilder til vitamin B.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer