Første desember i fjor bestilte Thomas Strzelecki en klokke fra Voga.com, som selger billigere kopier av kostbare designermøbler.
- Det skulle være en gave til kona. Jeg var naiv nok til å tro at jeg kanskje fikk den til jul, sier Strzelecki til Dinside.
Men han fikk den overhodet ikke til jul. Selv etter tolv uker, som Voga.com sa var det lengste det kunne ta, var ikke klokka på plass. I begynnelsen av mars sendte han derfor den britiske nettbutikken en e-post.
- Det tok en uke før de svarte, om at estimert leveringstid var satt til tidlig juni, forteller Strzelecki.
Dinside har i over en uke kontaktet Voga gjentatte ganger på telefon og e-post, både hos pressekontakt og kundekontakt. Vi har ikke lykkes i å få noe svar.
LES OGSÅ: Voga.com – ulovlig å produsere, lovlig å importere

Nektet å heve kjøpet
Dinside får bekreftet fra flere hold at Thomas Strzelecki er langt fra alene om å slite med Voga.com. Nærmest alle de siste innleggene på deres norske Facebook-side får kommentarer fra en rekke misfornøyde, norske kunder. Én av dem heter Mathilde Sandin Haugan.

Hun bestilte stoler 9. desember, som ifølge Voga.com skulle ta mellom åtte og tolv uker. Første gang hun kontaktet dem, i januar, fikk hun svar om at ordren var forsinka. Neste gang hun kontaktet dem, var det helt stille.
- Jeg sendte melding på Facebook og på e-post, men det var ingen svar å få, sier Haugan til Dinside.
Veien gikk videre til Forbruker Europa, som er Forbrukerrådets datterorganisasjon for butikker i andre EØS-land. De tok saken videre, og da fikk Haugan svar, om at ordren skulle komme i april. Men:
- Vi kunne ikke heve kjøpet vi hadde gjort. Det er vel ikke lov ifølge forbrukerkjøpsloven? spør Haugan.
LES OGSÅ: Her er dine krav når pakka fra nettbutikken blir forsinka

Krav på pengene tilbake
Haugen har rett, bekrefter leder Ragnar Wiik i Forbruker Europa. Voga.com er riktignok britisk, men de henvender seg direkte til norske forbrukere blant annet med norsk språk og priser i norske kroner. Da må de også følge norsk lov.

Forbrukerkjøpsloven sier at du kan heve et kjøp etter å ha purret på en levering som er «vesentlig» forsinka. Loven spesifiserer ikke hvor lang forsinkelsen må være. Men om noe skulle komme på 12 uker, og tar dobbelt så lang tid, er det liten tvil om at hva du har krav på.
- Da kan du kreve å heve kontrakten, og få tilbakebetalt pengene, sier Wiik til Dinside.
Også angreretten skal gjelde, men denne har Voga.com overfor Forbruker Europa sagt at de ikke vil følge. De mener unntaket om spesialtilpassede produkter gjelder møblene de selger.
- Men det er vanskelig å forstå, når kundene bare plukker varene ut fra en katalog, sier Wiik, som tipser om å ta saken med banken din om Voga.com nekter å ordne opp, eller klage til organisasjonen hans.
SAKEN MINNER WIIK OM DENNE: Infurn.com – den andre britiske møbelbutikken mange klaget på

Moms og gebyrer i tillegg til prisen
Handler ikke der igjen
Forbruker Europa er godt kjent med problemene rundt Voga.com. Den siste måneden har de fått rundt ti saker; ikke et voldsomt antall, men nok til at Forbruker Europa merker misnøyen. Forbrukerrådet har fått 16 spørsmål om Voga.com siden desember.
- Det er mange frustrerte forbrukere. Og det å ikke svare på henvendelser til forbrukere som har brukt tusenvis av kroner, det blir useriøst. Det tangerer mot en praksis som ikke er grei lenger, dessverre, sier Wiik i Forbruker Europa.
Wiik føler ikke at problemene er store nok til å advare mot butikken. Men det føler Voga.com-kunden Strzelecki.
- Gå heller på loppemarked og let etter ekte vintage ting. De bruker altfor lang tid på å levere produktene sine, og er ikke spesielt flinke til å følge opp kundene sine, sier han.
- Jeg kommer aldri til å handle der igjen.
Thomas Strzelecki er tidligere Dinside-journalist, og nå innholdsprodusent i Dagbladets kommersielle avdeling.
LES OGSÅ: Fått overraskende krav om moms og fortolling? Her er det du må vite