Forsikring via strømselskap

- Voldsomme krav for å få dekket strømregninga

Forbrukerrådet reagerer på alt som kreves for at en Fjordkraft-kunde kan få brukt Trippelgaranti, for eksempel ved sykmelding, selv om vilkårene ikke er ulovlige.

STRØMPRIS: Frykter du en sjokkregning grunnet dyr strøm? Med enkle grep kan du bidra til å senke strømutgiftene, i alle fall noe. Du kan også eventuelt kutte tilleggsprodukter i strømavtalen som gjør regninga dyrere - dette du kan lese mer om i saken under. Video: Berit B. Njarga. Voice: Embla Hjort-Larsen. Klipp Tobias Fjeldvang Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nylig tok en Dinside-leser kontakt med oss og fortalte at han skulle hjelpe en venn som var sykmeldt i to uker med å sende søknad om å få dekket strømregninga via Fjordkrafts Trippelgaranti.

De ble begge mildt sagt sjokkerte da de skulle fylle ut skadeskjemaet:

  • Det krevdes nemlig betydelig mer enn samme sykemelding som du gir arbeidsgiver - for å benytte deg av Fjordkrafts Trippelgaranti må du legge ved kopi av relevante sykemeldinger med diagnose, journalkopier, epikriser og bekreftelse på sykehusinnleggelse.
  • Og sist, men på ingen måte minst, ble du bedt om å krysse av på at du gir forsikringsselskapet rett til å innhente uttalelser og opplysninger fra alle leger og helseinstitusjoner hvor du har vært til undersøkelse og/eller behandling, både forut for tegningen av forsikringen og seinere, samt frita behandlerne fra taushetsplikten og la dem gi fullstendige opplysninger og svar til forsikringsselskapet.

- Voldsomme krav, men ikke ulovlige

Disse kravene syntes leseren og hans venn var «litt i overkant» - de ønsket jo ikke å gi forsikringsselskapet innsyn fra alle leger og helseinsitusjoner forut for tegning av forsikringen og seinere når det gjelder en «skarve» strømregning.

Forbrukerrådet er enig med Dinside-leseren:

- Disse kravene fremstår utvilsomt som voldsomme når det er snakk om å dekke strømregninga noen måneder, selv om det ikke gjør dem ulovlige av den grunn, sier seniorrådgiver Thomas Iversen til Dinside.

Sjekk strømavtalen - forsikringen kan «snike» seg inn

  • Fjordkrafts Trippelgaranti er et tilleggsprodukt du kan betale 1,50 kroner for daglig med lovnad om at strømselskapet dekker regninga di om du blir syk, arbeidsledig eller får lynnedslag hjemme. Det er Sedgwick Norway AS på vegne av forsikringsselskapet AmTrust International Underwriters DAC som behandler sakene som blir meldt inn via Fjordkrafts garantiordning.
  • Andre strømselskap har lignende forsikringer som de tilbyr kundene sine, blant annet Hafslund Strøm og Midt-Energi.
  • Forbrukerrådets klare anbefaling er å sjekke strømavtalen din, og dersom den inkluderer en strømforsikring, bør du kvitte deg med den - dette er tjenester de færreste har nytte av, ifølge dem.
  • Det kan hende strømavtale-forsikringene «sniker» seg inn på fakturaen din uten at du merker det. Fjordkraft har, for eksempel, enkelte strømavtaler der Trippelgarantien er inkludert, men gjerne gratis de første månedene. Så dersom du ikke følger med på regninga, kan plutselig garanti-kostnaden begynne å løpe og gjøre regninga dyrere uten at du merker det. Hos Hafslund Strøm, derimot, er forsikringsproduktet en tilleggstjeneste kunden aktivt må tegne ved siden av strømavtalen sin.

Fjordkraft: - Forstår det virker i overkant komplisert

Kommunikasjonsrådgiver Jon Vaag Eikeland i Fjordkraft forklarer at forsikringsleverandøren deres ber om dokumentasjon utover sykmelding fordi det er tilfeller der det er behov for flere opplysninger enn det som står i sykmeldingen, det kan for eksempel være tidspunktet skaden oppsto.

- Kunden kan velge å innhente opplysningene selv eller gi fullmakt til at skadebehandler kan gjøre det. Vi forstår at dette i noen saker kan oppleves som tungvint og er i dialog med vår forsikringsleverandør om hvordan vi kan forbedre prosessen med skadeoppgjør, sier Eikeland til Dinside.

- Forsikringsleverandøren vår henter ikke inn helseopplysninger fra eller om kunden i forbindelse med tegning av forsikringen, det gjør de først ved et skadeoppgjør. Vi ønsker at dette skal være en enkel prosess og vil jobbe med forsikringsleverandøren i tiden framover for å se om vi kan gjøre forbedringer, og da spesielt i skadeoppgjørsprosessen, sier han videre, og legger til:

- Vi har full forståelse for at skadeoppgjøret i enkelte tilfeller kan oppfattes som i overkant komplisert.

VEDFYRING: Hvor mye betaler du per kilowattime når du fyrer i vedovnen? Video: Berit B. Njarga. Vis mer

Hva krever andre strømselskap i slike forsikringssaker?

Hafslund Strøm har tilleggstjenesten Trygg Hverdag, som minner om Fjordkrafts Trippelgaranti, men hva krever de fra kunder som vil benytte seg av denne forsikringen?

- Skadeoppgjøret håndteres av forsikringspartneren vår, og det kreves vanlig dokumentasjon, som ved andre forsikringsoppgjør, for å motta utbetaling. Dokumentasjonen kan eksempelvis være kopi av sykmelding, svarer kommunikasjonssjef Julie Hæhre overfor Dinside.

- Forsikringen Trygg Hverdag kan brukes flere ganger mens du er kunde hos oss, men med noen naturlige begrensinger for antall utbetalinger per år som følger av vilkårene. Det kreves imidlertid ikke noen annen dokumentasjon i disse tilfellene enn for de som bruker forsikringen for første gang, legger hun til.

Dinside har forsøkt å komme i kontakt med Midt-Energi for å høre hva de krever knyttet til forsikringen sin, men uten hell.

Endret vilkårene under corona-permitteringene

Eksempelet over med det som kan oppleves som uforholdsmessig strenge krav for en enkel strømregning-forsikring, er ikke første gang Trippelgarantien og lignende forsikringer hos andre strømselskap får negativ kritikk:

Kort tid etter Norge stengte ned 12. mars 2020, som førte til massepermitteringer, varslet flere strømselskap at de endret vilkårene slik at forsikringene ikke gjelder ved samfunnsmessige konsekvenser når Verdens helseorganisasjon (WHO) erklærer en sykdom eller et virus som pandemi eller epidemi.

- Dette gjør at slike forsikringer knapt er verdt papiret de står på, sa Iversen i Forbrukerrådet til Dinside den gang - les hele saken her:

Fjordkraft: - Vi har byttet forsikringsleverandør

Eikeland i Fjordkraft påpeker at alle kunder som hadde forsikringen før pandemien brøt ut og hadde en skadesak som oppsto før de nye vilkårene trådte i kraft, beholdt rettigheter etter gamle vilkår.

- Det var forsikringsselskapet som endret vilkårene. Vi formidler forsikringen, men er ikke forsikringsleverandør, sier han.

Videre kan Eikeland fortelle at Fjordkraft skiftet forsikringsleverandør i desember og det nye selskapet har nettopp overtatt skadeoppgjørsprosessen.

- Et av kravene til vår nye forsikringsleverandør var at det ikke skulle være en egen unntaksbestemmelse ved pandemier. Vi mener forsikringen vår er nyttig og jobber for å gjøre den enda bedre ved å forenkle prosess for skadeoppgjør, avslutter han.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer