Fortsatt er mange norske arbeidstakere i full jobb fra hjemmekontor, og torsdag forrige uke kom nok en oppfordring fra myndighetene om bruk av hjemmekontor og om å unngå kollektivtransport hvis mulig.
Nå jobbes det dessuten med å avklare om reglene ved bruk av hjemmekontor, bør endres. I den forbindelse sier arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen til Dinside at dagens regelverk trolig er modent for revisjon.
Hvilke regler skal gjelde på hjemmekontor?
I skrivende stund pågår det ifølge departementet et møte mellom partene i arbeidslivet og arbeids- og sosialdepartementet. Også Arbeidstilsynet skriver på sine nettsider at departementet har satt i gang et arbeid med å se nærmere på regelverket knyttet til hjemmearbeid og eventuelle behov for endringer eller presiseringer.
- Langt flere enn vanlig jobber hjemmefra på grunn av coronapandemien. Det har aktualisert flere spørsmål knyttet til hvilke regler som gjelder når man jobber på hjemmekontor. Dagens regelverk knyttet til arbeid hjemmefra ble fastsatt i 2002, og er trolig modent for oppdatering, sier arbeids- og sosialminister Røe Isaksen til Dinside.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger