Yoghurtgigant villeder deg

Kritikerne er klare i sin tale.

Publisert
Sist oppdatert

Du kjenner sikkert til produktene Activia, som skal hjelpe mot treg mage og Actimel, som skal hjelpe med å styrke kroppen. Det er det store franske yoghurtselskapet Danone som står bak disse produktene. Selskapet er også ledende på flaskevann og barnemat.

Nå har markedsføringen av yoghurtproduktet Danonino fått politikere og mateksperter i Danmark til å tenne på alle plugger. Danonino er et produkt som er rettet mot barn. I en TV-reklame fremheves det hvor «naturlig sunt» dette produkter er, fordi det inneholder rødbetsaft i stedet for syntetiske fargestoffer.

Men naturlige fargestoffer er ikke nødvendigvis lik sunnhet, slår kritikerne fast.

- Vi fortjener ikke kritikken, sier ernæringsfysiolog i Danone. Les mer nederst i artikkelen.

Les også: Mange er skeptiske til kunstige tilsetningsstoffer. Nå farges Laban med naturlig planteekstrakt

- Ren løgn!

- Selv om de naturlige tilsetningsstoffene i mange tilfeller er å foretrekke framfor de syntetiske, er det ingen grunn til å sette likhetstegn mellom naturlige tilsetningsstoffer og sunnhet, slik som blant annet Danone gjør i TV-reklamen for Danonino, uttaler forsker og ekspert på fargestoffer Morten Busch Jensen ved Syddansk Universitet, ifølge den danske nyhetstjenesten Borsen.dk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer