Du får sjelden øye på dem, men midt blant andre vanlige kunder går det spesialkunder på oppdrag, på såkalt mystery shopping. De profesjonelle shopperne er utplassert på oppdrag fra senterledere eller butikksjefer som ønsker å måle servicenivået blant sine egne ansatte.
Tjenesten mystery shopping tilbys blant annet av analysebyrået Respons, og den har blitt enda mer etterspurt etter at finanskrisen rullet inn over oss.
- I disse krisetider er det etterspørselen enda større enn før. Nå må kundene våre ta den riktige beslutningen basert på tall og ikke synsing. Vi er inne i en tid hvor det er farligere å ta beslutninger på vegne av magefølelsen, og det er større kamp om pengene til folk, forklarer Lisbeth Mundheim Hofstad, salgssjef i Respons.
Det å gi kundene det lille ekstra er et konkurransefortrinn som varehandelen tar på alvor.
Stå på kravene i butikken! De vet ikke at du har rett.
Lusker rundt i butikkene
Mystery shopping skal gi ledere et arbeidsverktøy slik at de skal kunne forbedre kundeopplevelsene og på sikt øke omsetningen. De hemmelige shopperne reiser rundt i butikker og på kjøpesentre for å kartlegge hvordan det egentlig står til med servicen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger