Problemene tårner seg opp for flyselskapet SAS. Selskapet går med kjempeunderskudd og det er ingen snarlig lysning i sikte.
Samtidig er pilotene er i konflikt med arbeidsgiveren fordi SAS vil ansette dem i nye selskap med dårligere lønn og arbeidsvilkår.
Det hjelper neppe på lysten til å ta ekstravakter i en tid der selskapet mangler flygere og kabinpersonalet nok for å få nok fly på vingene i forhold til antall solgte sommerbilletter.
Derfor rammes de reisende nå av vanskene.
Trolig vil over 100 000 SAS-passasjerer blir flyttet over til andre flyavganger enn de opprinnelige, bekrefter SAS sin pressesjef overfor DinSide.
Noen mister planlagte feriedager og hotellopphold, andre må vente flere ekstra dager før de kommer seg hjem.
Trolig blir tallet enda høyere siden det ikke er tatt med «ordinære» kanselleringer som skyldes været og sykdom blant personalet.
Kansellert eller ikke kansellert?
De siste to ukene har mange passasjerer blitt varslet fra SAS om at ferieflyet de skal reise med i sommer er innstilt, uten at flyet virkelig er det.
Flyavgangen de opprinnelig hadde kjøpt plass på legges i stedet ut og blir solgt på nytt til dyrere pris til andre passasjerer.
I de siste ukene har DinSide blitt kontaktet av en rekke fortvilte SAS-passasjerer som har fått SMS om at flyet de hadde kjøpt lavprisbillett til var kansellert, og at ferien er kortet inn med 2-3 dager.

Dette bør du gjøre
SAS-passasjerene fikk vårt ekspertråd om å kontakte flyselskapets kundeservice ettersom flyet fortsatt sto oppført i reiseplanene til SAS.
Samtlige passasjerer er kostnadsfritt flyttet tilbake til den opprinnelige flyavgangen, med ulike forklaringer på hva som hadde skjedd.
- Det er menneskelige feil som har skjedd her, sier pressesjef John Eckhoff i SAS til DinSide.

Nye fartsgrenser
- Det er feil som har oppstått i arbeid med endring av ruteprogrammet og med kanselleringen og varslingen.
- Mange opplever det som svært underlig at feilen gjentar seg, gang etter gang og på en rekke ulike ruter?
- Vi har fullt fokus på å finne årsaken til feilene, og at de ikke skal gjenta seg. Men det er en meget krevende situasjon i internasjonal luftfart akkurat nå, og dessverre mange kanselleringer som skal gjennomføres, sier Eckhoff.
Slik sjekker du din ferie
Følg med på nettsiden til SAS om ditt fly går som planlagt. Dersom det er fjernet, uten at du har fått varsel ennå, bør du snarest kontakte kundeservice for å bli booket om til beste mulige alternativ.
Du kan også sjekke nettsiden Flight Aware (ekstern pålogging) for å se hvilke flyavganger som er kansellert.
Har du kjøpt flybillett gjennom et eksternt firma (søkemotor og billettformidler) bør du snarest registrere reisen din hos SAS, slik at de får tak i deg hvis reiseruten endres. Billettformidleren har ofte ikke gitt dine personopplysninger videre til SAS.

– Jeg blir fly forbanna
Disse junirutene ryker
Nettstedet Finalcall Travel (ekstern innlogging) har sett på hvilke ruter som blir kansellert i juni og konkluderer med at de langrutene slipper unna det store antallet kanselleringer. Mens innenriks i Norge, Sverige og Danmark blir hardt rammet.
Kveldsavgangen fra København til New York (SK901) og returen seint om kvelden fra Newark (SK902) er redusert med 15 flighter til Newark og 14 returer mot Kastrup.
Reduserer antall fly og seter
Og kapasiteten mellom Bergen og Stavanger reduseres med rundt 30 prosent i juni.
Mens rutene mellom hovedstedene Oslo-København og Stockholm vil bli beskjedent rammet, ifølge Finalcall Travel.
Pressesjef John Eckhoff i SAS vil ikke kommentere enkeltstrekninger eller ytterligere tall foran kvartalstallene skal framlegges kommende tirsdag.

Feriekaos: Dette kan du kreve
Ferietrøbbel
Også på den nystartede ruten mellom Kristiansand og København vil kapasiteten bli halvert, mens de fleste ferierutene fra Norge til populære reisemål rundt Middelhavet stort sett slipper unna sparekniven - foreløpig.
Men vær klar over at det er flere av de som blir meldt som kansellert, ikke trenger å være det. Varselet kan være feil.
Får du SMS-varsel om kansellering og ombooking bør du snarest sjekke om kanselleringen er reell, og hvis ikke: be om å bli flyttet tilbake til opprinnelig flyavgang dersom du ønsker det.