Usunn på ferie

6 ferie(u)vaner du rister av deg

Slik unngår du at sommerkosen biter deg i rumpa etter ferien.

DRIKKER OPP: Antall enheter skyter i været i sommerferien, da drikker vi mye mer alkohol enn ellers i året. Når vi øker alkoholinntaket på sommeren, kan det være vanskelig å justere ned forbruket etter ferien, sier Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i organisasjonen Av-og-til. Foto: NTB Scanpix
DRIKKER OPP: Antall enheter skyter i været i sommerferien, da drikker vi mye mer alkohol enn ellers i året. Når vi øker alkoholinntaket på sommeren, kan det være vanskelig å justere ned forbruket etter ferien, sier Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i organisasjonen Av-og-til. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Sommerferie bør innebære livsnyting på høyt nivå! Men med kosen, tilegner vi oss også en del uvaner som kan være harde å legge bort når sommeren er over.

Så hvordan riste av deg ferie-uvanene før hverdagen pisker deg i fjeset igjen?

Her får du ekspertenes råd!

Hver dag er grilldag!

Godvær er lik grillvær, vi flesker glatt til med pølser, hamburger, spare ribs og koteletter gjennom hele sommeren!

- Noen lar ferien bli et «friminutt» fra tanken på vekt og sunnhet, og syns litt av poenget er å kunne spise mer, men mindre sunn mat enn ellers i hverdagen, sier Cathrine Borchsenius, klinisk ernæringsfysiolog og daglig leder for Bramat.no.

Men hvor farlig er det egentlig for helsa om vi har økt inntaket av usunn mat og drikke i fire-fem uker i ferien?

Cathrine Borchsenius, klinisk ernæringsfysiolog og daglig leder for Bramat.no. Foto: Bramat.no.
Cathrine Borchsenius, klinisk ernæringsfysiolog og daglig leder for Bramat.no. Foto: Bramat.no. Vis mer

I det store og hele betyr ikke dette så mye for helsa di, sier ernæringsfysiologen. Men at en måned med usunt kosthold kan føre til at du går opp flere kilo, er det liten tvil om:

- Og hvis du egentlig ønsker å gå ned i vekt, så kan dette gjøre det vanskeligere når ferien er over, sier Borchsenius.

Så hvordan finne tilbake til et normalt, sunt kosthold etter ferien? Borchsenius har følgende tips:

  • Rydd og vask kjøleskapet, fyll på med digg og bra mat. Mye frukt og grønt!
  • Ta deg tid til å handle, lage og spise skikkelig middag. Kjøp gjerne inn retter som er litt ekstra kosemat, men likevel ganske sunn.
  • Dropp alkohol, brus, godteri, is og snacks til hverdags når ferien er over.

Tre-fire-fem duggfriske i solen

En iskald øl i solen og et rødvinsglass på sen sommerkveld, er ikke å forakte. Men antall enheter skyter i været når sommeren kommer, da drikker vi mye mer alkohol enn ellers i året, bekrefter Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i organisasjonen Av-og-til.

- Det er en lang periode med fridager, om sommeren har folk få forpliktelser og mange drikker oftere og mer, sier hun.

Når vi øker alkoholinntaket på sommeren, kan det være vanskelig å justere ned forbruket etter ferien.

- Vi vet at perioder med økt forbruk er inngangen til alkoholavhengighet for noen, forteller Eriksrud.

Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i organisasjonen Av-og-til. Foto: Av-og-til.
Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i organisasjonen Av-og-til. Foto: Av-og-til. Vis mer

Så hvordan vende tilbake til fornuftige alkoholvaner etter ferien? Eriksrud har følgende tips:

  • Etablere hverdagsrutinene så snart ferien er over
  • Kutt ned på alkoholen og tenk i stedet gjennom om du skal drikke og hvor mye du vil drikke, før du begynner å drikke og holde deg til den planen.
  • Om du oppdager at det er blitt vanskelige å si nei til alkohol, bør du kutte alkoholen helt en periode for å gjenvinne kontrollen over egne alkoholvaner.

Svidde skuldre

Det er lett å gå for hardt ut i solsteiken og samtidig slurve med solkremen.

- De færreste klarer å smøre seg med tilstrekkelige mengder solkrem og ofte nok til å faktisk få den solfaktor-beskyttelsen som solkremen angir, forteller Emilia Hugdahl og Eli Synnøve Lilleskog, hudleger ved Bryggen Hudlegesenter i Bergen.

Solbrent hud vil som regel vil leges helt etter en stund, men vi bør ikke ta lett på at solen brenner oss noen ganger i løpet av sommeren. For det er aldri «greit» å bli solbrent, mener de to hudlegene.

- Solforbrenning er den viktigste risikofaktoren for føflekkreft, og jo oftere du blir solbrent, jo høyere er risikoen. Det finnes ikke eksakt svar på hvor stor fremtidig føflekk-risiko én enkelt solforbrenning gir, men føflekkreft er den kreftformen som forekommer nest hyppigst i aldersgruppen 25-49 år, sier de.

Eli Synnøve Lilleskog (f.v.) og Emilia Hugdahl, hudleger ved Bryggen Hudlegesenter. Foto: Bryggen Hudlegesenter.
Eli Synnøve Lilleskog (f.v.) og Emilia Hugdahl, hudleger ved Bryggen Hudlegesenter. Foto: Bryggen Hudlegesenter. Vis mer

Så hvordan pleie solskadet hud etter ferien? Hugdahl og Lilleskog har følgende tips:

  • Det viktigste er å holde huden fuktig ved å bruke rikelig med fuktighetskrem.
  • Fuktighetskremen kan gjerne inneholde karbamid, glyerin og hyaluronsyre.
  • Dersom man har fått pigmentflekker i løpet av sommeren er høsten rette tiden for å behandle dette.

Sover ikke bort sommernatten

At mange av oss endrer våre søvnvaner i sommerferien, er det liten tvil om, ifølge Ståle Pallesen, søvnekspert og professor ved Universitetet i Bergen.

Det er både positivt og negativt:

- Det positive er at mange sover lengre enn vanlig i ferien. En del sover også bedre fordi de stresser mindre når de har fri, sier Pallesen.

Men det er også flere som sover dårligere. For eksempel på hotell:

- Forskning viser at det mest søvnforstyrrende på hotell er ukomfortable puter, for høy romtemperatur, dårlig madrass, dårlig dyne, støy fra gaten og dårlig inneklima, sier professoren.

Å reise over tidssoner kan forstyrre døgnrytmen og føre til søvnvansker. Økt forbruk av alkohol, røyk og snus, svekker også søvnkvaliteten.

Å være utendørs sent om kvelden gir lyseksponering som kan gi økt våkenhet og forsinket døgnrytme. I tillegg kan varme svekke søvnkvaliteten, opplyser Pallesen.

- Dårlig søvnkvalitet noen uker i året, har neppe stor betydning for helsen, forsikrer Pallesen.

- Dårlig søvnkvalitet over tid, vil derimot gjøre en mindre årvåken, mer ulykkesutsatt, svekke oppmerksomhets- og læringsevnen, svekke humøret, øke appetitten, øke risikoen for mentale lidelser som depresjon, øke risikoen for å legge på seg og å utvikle lidelser som diabetes, legger han til.

Ståle Pallesen, søvnekspert og professor ved Universitetet i Bergen. Foto: UIB.
Ståle Pallesen, søvnekspert og professor ved Universitetet i Bergen. Foto: UIB. Vis mer

Forsinket døgnrytme etter ferien er mest utfordrende når man skal etablere gode søvnvaner igjen, mener Pallesen.

Så hvordan fremskynde døgnrytmen etter ferien? Pallesen har følgende tips:

  • Unngå dagslys direkte inn på øynene de siste 3-6 timene før du skal sovne.
  • Ta en melatonintablett 1 mg (få reseptfritt) 4 timer før du vanligvis sovner.
  • Legg deg 30 minutter tidligere enn dagen før.
  • Stå opp på det tidspunkt du våkner av deg selv – og utsett deg da for utendørslys (vær ute) i 30-45 minutter.
  • Fremskynd alt med 30 minutter de påfølgende døgn til du er kommet i riktig døgnrytme igjen.

Trening er ferskvare

- De fleste har gode intensjoner om å trene i løpet av ferien, men planene faller fort i grus av ulike årsaker, sier Ida Sophia Sveinsson, regional PT manager ved Oslo City SATS.

Vanlige årsaker til det er at mange er mye på farten i løpet av ferien, reiser utenlands, drar på hytta eller steder hvor man ikke har tilgang på treningssenter eller fasilitetene man vanligvis benytter som en del av sin treningshverdag.

Noen velger også aktivt å ta seg en pause fra treningen i sommerferien, da de ellers trener jevnt gjennom året, mener Sveinsson.

Men - selv om du trener fast året rundt, er trening likevel ferskvare for oss alle, understreker PTen.

Ida Sophia Sveinsson, regional PT manager ved Oslo City SATS. Foto: Privat.
Ida Sophia Sveinsson, regional PT manager ved Oslo City SATS. Foto: Privat. Vis mer

- Uten vedlikehold vil den fysiske formen etter hvert bli dårligere. 1-2 uker med ferie og treningsfri vil ikke gjøre så store endringer på formen, men kan for mange gjøre det tyngre å starte opp igjen når ferien er over, sier hun.

Så hvordan finne formen igjen etter ferien? Sveinsson har følgende tips:

  • Ikke start trening der du slapp før ferien. Start rolig og gi deg selv 1-2 uker som du bruker på å komme i gang igjen. Velg gjerne lettere økter uten for lang varighet i starten.
  • Ha en plan for hvorfor du skal trene og hva du skal trene
  • Legg til rette for gode treningsvaner som er bærekraftige over tid og som er realistisk at du klarer å gjennomføre
  • Gjør noe du liker!

Festrøyk og ferie-snus

Det er ikke bare usunn mat og alkohol vi inntar mer av i sommerferien. Både de som røyker fast og de som snuser fast, øker sitt forbruk i ferien.

Det opplyser Maja-Lisa Løchen, professor og hjertespesialist ved Det helsevitenskapelige fakultet ved UIT, Norges Arktiske Universitet:

- Vi slapper av på grensene våre når vi har ferie, det gjelder mange av oss, sier Løchen.

Professoren opplyser at det i 2020 var 7 prosent kvinner og 10 prosent menn som røykte av og til, ifølge Statistisk sentralbyrå.

Løchen har ikke en nøyaktig talloversikt, men kan fortelle at det også er mange av festrøykerne som velger å røyke enda mer i sommerferien.

Men det skal ikke mye til før festrøyking og ferie-snusing går fra «av og til» til «hver dag», for begge deler er sterkt avhengighetsskapende, advarer Løchen.

Maja-Lisa Løchen, professor og hjertespesialist ved Det helsevitenskapelige fakultet ved UIT, Norges Arktiske Universitet. Foto: UIT.
Maja-Lisa Løchen, professor og hjertespesialist ved Det helsevitenskapelige fakultet ved UIT, Norges Arktiske Universitet. Foto: UIT. Vis mer

- Det er lett å komme inn i en dagligvane for noe som bare skulle være en fest- og ferievane, sier hun.

Men selv om man begrenser røykingen til et par uker i sommerferien, og deretter bare til festrøyking, er dette likevel helseskadelig, understreker professoren.

- Da øker risikoen for en rekke kreftformer i tillegg til hjerte- og karsykdom. Personer som er av-og-til-røykere har 30 prosent økt dødelighet sammenlignet med ikke-røykere, dette har vi vist i Tromsøundersøkelsen , sier Løchen.

Så hvordan droppe festrøyken eller ferie-snusen etter ferien? Løchen har følgende tips:

  • Lag liste over gode grunner for deg til å slutte, motivasjon er avgjørende
  • Forberede deg godt og slutt helt, lag en plan for å takle røykesuget som går over på noen få minutter
  • Få flere råd og tips om å slutte å røyke og snuse på Helsenorge.no
Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer