Charter

75 millioner til pakkereisekunder

Ny støtteordning skal gi pakkereisekunder pengene tilbake.

CHARTERFERIE? Regjeringen foreslår 75 millioner til ny støtteordning som skal gå til å betale tilbake pakkereisekunder som ennå ikke har fått refusjon for avlyste reiser under coronapandemien. Foto: NTB scanpix
CHARTERFERIE? Regjeringen foreslår 75 millioner til ny støtteordning som skal gå til å betale tilbake pakkereisekunder som ennå ikke har fått refusjon for avlyste reiser under coronapandemien. Foto: NTB scanpix Vis mer
Publisert

Fredag 29. januar la regjeringen fram en rekke forslag til nye og forlengede økonomiske tiltak for å støtte bedrifter og arbeidstakere.

Et av punktene dreide seg om en kompensasjonsordning for pakkereiser.

Regjeringa vil sette av 75 millioner kroner til en foreløpig statlig kompensasjonsordning for avlyste eller avbestilte pakkereiser, skriver regjeringen i en pressemelding om tiltaket.

– Kompensasjonsordninga skal omfatte reisende som har kjøpt en pakkereise før regjeringa innførte reiserestriksjoner den 14. mars 2020, og som ikke har fått dekket kravene sine om tilbakebetaling fordi pakkereisearrangøren har gått konkurs, sier forbrukerminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF).

Som Dinside også har skrevet om i løpet av perioden med coronapandemien, er det mange som har hatt utfordringer med å få tilbake pengene sine for kansellerte pakkereiser.

Konkurser og reisegarantifondet

Da coronapandemien sate inn for alvor og UD utstedte et offisielt reiseråd mot reiser til alle land, ble svært mange pakkereiser avlyst.

Mange forbrukere fikk etterhvert igjen pengene sine, av reiseselskapet eller fra forsikrings- eller kortselskapet.

Pakkereiser er i en særstilling når det kommer til sikkerhet ved slike hendelser, da man ved kjøp av en pakkereiser er beskyttet av pakkereiseloven og Reisegarantifondet, som refunderer penger ved en eventuell konkurs.

Som regjeringen nå skriver i pressemeldingen om tilskuddet som nå kommer:

«En del forbrukere har likevel ennå ikke fått tilbake forskuddene sine, fordi arrangøren har gått konkurs.

Dersom konkursen skjedde før pakkereisa ble avlyst, har de rett til dekning fra Reisegarantifondet.

Det har vært tvil om reisegarantien arrangøren har stilt kan brukes til å dekke krav fra de reisende når reisa er avlyst eller avbestilt som følge av koronapandemien, og arrangøren går konkurs før forskuddet er tilbakebetalt.

Departementet legger nå til grunn at det europeiske pakkedirektivet, som Norge er bundet av, må tolkes slik at reiser som er avbestilte eller avlyste før konkursen, ikke er omfatta av reisegarantien.

– Mange synes det er urimelig at retten til å få dekning fra reisegarantien er avhengig av om pakkereisa er avlyst før eller etter tidspunktet for konkursen under en global pandemi. Det er derfor regjeringa no foreslår denne midlertidige kompensasjonsordninga for dem som hadde kjøpt en reise da pandemien kom, sier Ropstad.

Regjeringa foreslår å gi 75 millioner kroner til selve ordninga, og 3 millioner kroner til å forvalte den.»

- Har sikret at forbrukerne ikke skal tape penger

Forbrukerrådet uttrykker at de er fornøyd med at den varslede kompensasjonsordningen.

– Forbrukerrådet er glade for at regjeringen nå rydder opp og sikrer at forbrukere som har opplevd koronaavlyste reiser, sikres refusjon. Tvilen som har vært knyttet til dette i snart ett år har vært unødvendig, sier direktør Inger Lise Blyverket i en pressemelding.

Opplever en forbruker at en pakkereise blir kansellert som følge av korona har de rett på refusjon, men om selskapet som solgte dem reisen går konkurs mens forbruker venter på refusjon, har forbruker så langt ikke vært garantert refusjon.

– Dette er noe Forbrukerrådet har jobbet med i lang tid. Vi mener denne praksisen ikke er i tråd med pakkereiseloven, men ved å opprette en egen kompensasjonsordning for å sikre forbrukere refusjon, så blir forbrukernes soleklare rett på refusjon ivaretatt.

– Jeg opplever det derfor slik at statsråd Kjell Ingolf Ropstad har lyttet til Forbrukerrådet og sikret at forbrukerne ikke skal tape penger. Det er politikk i praksis, sier Inger Lise Blyverket.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer