Hver år skjer det. Hundrevis av nordmenn havner i trøbbel fordi de har kjøpt flybilletter gjennom billettformidlere på nett i stedet for gjennom etablerte reisebyråer eller direkte hos flyselskapet.
Årsaken til problemene er mange. Og nå advarer Forbrukerrådets ekspert på reisejus, Thomas Iversen, mot å handle reiser på denne måten.
Dette er problemet
Men la oss først forklare hva disse selskapene er. Når du søker etter flybilletter til et reisemål via søkegiganten Google er det stor sjanse for at disse internettselskapene sine nettsider dukker opp øverst i søket.
De har norske sider, men eies av utenlandske billettformidlingsselskaper, og har ingen norsk kundeservice.
De har imidlertid betalt Google for å komme øverst i søkesvaret, og er ikke nødvendigvis den beste løsningen for den reisende.
Mange legger ikke en gang merke til at det ikke er flyselskapets nettside de er inne på.
Billettformilderne tjener sine penger på ekstratjenester som ellers ville være gratis. Slik som betalt SMS-varsling, betalt for å få tilsendt billetter, ekstra dyr pris på setevalg og bagasje med mer.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger