Flybilletter:

Advarer mot billettkjøp

Reisetipset som hindrer deg i å havne i store problemer.

SJEKK NØYE: Når du skal bestille flybillett, sjekk at du virkelig er inne på flyselskapets egne nettsider. Foto: Odd Roar Lange
SJEKK NØYE: Når du skal bestille flybillett, sjekk at du virkelig er inne på flyselskapets egne nettsider. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert

Hver år skjer det. Hundrevis av nordmenn havner i trøbbel fordi de har kjøpt flybilletter gjennom billettformidlere på nett i stedet for gjennom etablerte reisebyråer eller direkte hos flyselskapet.

Årsaken til problemene er mange. Og nå advarer Forbrukerrådets ekspert på reisejus, Thomas Iversen, mot å handle reiser på denne måten.

FORSVINNER: En god del bagasje forsvinner eller kommer forsinket frem etter flyreiser. Derfor kan det være lurt å gjøre dette før du sender bagasjen! Video: Storyblocks / Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Dette er problemet

Men la oss først forklare hva disse selskapene er. Når du søker etter flybilletter til et reisemål via søkegiganten Google er det stor sjanse for at disse internettselskapene sine nettsider dukker opp øverst i søket.

De har norske sider, men eies av utenlandske billettformidlingsselskaper, og har ingen norsk kundeservice.

De har imidlertid betalt Google for å komme øverst i søkesvaret, og er ikke nødvendigvis den beste løsningen for den reisende.

Mange legger ikke en gang merke til at det ikke er flyselskapets nettside de er inne på.

Billettformilderne tjener sine penger på ekstratjenester som ellers ville være gratis. Slik som betalt SMS-varsling, betalt for å få tilsendt billetter, ekstra dyr pris på setevalg og bagasje med mer.

Når alt går galt

Men når noe går galt på reisen, og det har det gjort for tusenvis av nordmenn i sommer, så har kundene skaffet seg et problem.

- Formidlere eller bookingselskaper er ikke regulert i flypassasjerforordningen, noe som gjør at man står friere til å avgrense ansvaret rent avtalerettslig sier Iversen og fortsetter:

- Vi ser flere eksempler på at formidlerne kun tar ansvar for egne ekstratjenester, noe som gjør det svært uoversiktlig for forbrukerne som velger å bestille fra formidlere. Jeg er tydelig i min anbefaling om at flyreiser bør bestilles via flyselskapenes egen hjemmeside.

Slik leter du smartest

- Du kan gjerne bruke både Google Flights eller Finn.no til å finne ut hvem som flyr hvor og når, Men bestill selve reisen rett fra flyselskapet. Vi hører jevnlig om kommunikasjonssvikt mellom passasjeren og formidleren, noe som i verste fall kan føre til at man ikke kommer seg av gårde.

I tillegg ser vi av og til at formidlerne tråkler sammen flere flyvningen uten at dette er å sammenhengende reiser. Som passasjer stiller du da mye dårligere ved en forsinkelse eller en innstilling, siden du ikke har én billett til din endelige destinasjon.

Billig forsikring

- Dersom billettformidleren gjør en feil i bestillingen eller ikke videreformidler viktige beskjeder fra luftfartsselskapet videre, så vil de være ansvarlige for tapet kunden deres lider.

Avtalevilkår som fjerner også fjerner formidlerens ansvar for slike feil, vil være urimelige og dermed ikke binde forbrukeren.

- Og husk at de få hundrelappene det kanskje koster ekstra ved å bestille hos flyselskapet direkte er en billig forsikring mot de feilene et mellomledd kan føre til, sier Forbrukerrådets juridiske rådgiver, Thomas Iversen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer