
Forbrukerombudet melder sin bekymring knyttet til et av selskapene som har varslet nye lavprisflygninger fra Gardermoen. Det nederlandske selskapet JetsSky markedsfører og selger internettbilletter til flygninger som enda ikke kan dokumenteres vil finne sted. Bare litt over en uke før JetsSkys første flygninger fra Gardermoen angivelig skal finne sted, har selskapet etter hva Forbrukerombudet er kjent med ennå ikke inngått nødvendige avtaler med OSL.
Utsettelser i Danmark
Bransjemagasinet Boarding melder at selskapet har sendt pressemelding til den danske flyplassen Billund om utsettelse av ruter de hadde meldt inn hit.
- Årsaken til utsettelsen er at selskapet ønsker å tilby et bedre produkt til sine reisende, skriver selskapets direktør A.T. Zappeij i følge Boarding. Videre får passasjerer som har kjøpt billetter til perioden mellom 1. februar og 28. mars beskjed om at utgifter vil bli refundert eller at de kan ta imot ny reise på selskapets rutenett.
- Vi har ikke mottatt klager på JetsSkys markedsføring, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon. Forbrukerombudet skriver på sine nettsider at de er bekymret over at norske forbrukere kan ha kjøpt billetter til flygninger som ikke vil skje.
I brev og fax til JetsSky den 22.01.04, ber forbrukerombudet selskapet om å umiddelbart stanse markedsføring og salg av flybilletter via www.jetssky.com til norske forbrukere dersom det er riktig at selskapet markedsfører og selger billetter til flygninger de ikke kan avvikle. Forbrukerombudet ber også norske forbrukere om å være forsiktige md å bestille billetter hos JetsSky før det er sikkert at selskapet kan starte flygninger.
Advarsler
Det er ikke bare det norske forbrukerombudet som lufter sin bekymring. Boarding melder at den nederlandske reisebransjeorganisasjon ANVR og forbrukerorganisasjonen Consumentenbond har gått ut med advarsler. Det samme skal den Danske Reisebyråforeningen også ha gjort.