Hotellklassifisering

Advarer mot stjernesmell

Dette betyr charterhotellenes stjernerangering. Ikke gå i fella.

LUKSUS ELLER IKKE: Det er ikke sikkert at luksusen du håpet på er like bra i virkeligheten. Foto: Edvard Nalbantjan / Shutterstock / NTB
LUKSUS ELLER IKKE: Det er ikke sikkert at luksusen du håpet på er like bra i virkeligheten. Foto: Edvard Nalbantjan / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Er du klar for en sydentur til et hotell med fem stjerner?

Da må du være klar over at sydenstjerner er ikke som andre stjerner.

Hotellstandarden på et topprangert strandhotell er nemlig et godt stykke unna et femstjerners luksushotell i en europeisk storby.

De store charterselskapene markedsfører og karakteriserer de ulike hotellklassene er ulikt.

Og nå advarer de gjestene mot å sammenlikne med internasjonale klassifisiseringsstandarder.

SMARTE HOTELLTIPS: Det er veldig irriterende når man ikke får det helt mørkt på hotellrommet, og når man forsover seg til hotellfrokosten, men ikke fortvil! Vi har løsningen på alle disse problemene! Programleder: Embla Hjort-Larsen. Video: Dennis Appelong Hagbru / Håvard Bjørnerem. Vis mer

I Norge forsøkte Norsk Hotellsertifisering å få alle norske hotell inn i en felles sammenliknbar stjerneordning. Det gikk ikke så bra, og i dag er knapt 50 norske hotell utstyrt med stjerner.

Her hjemme kan et hotell få maks fem stjerner, mens du i andre land kan du oppleve hoteller med opptil sju stjerner.

«En indikasjon»

Reisegiganten TUI gir de reisende følgende informasjon på sin hjemmeside:

«Vår klassifisering er først og fremst ment som en veileder og må ikke forveksles med den offisielle klassifiseringen i landet der hotellet ligger. Se på vår bedømming som en indikasjon, og så må du selvfølgelig lese gjennom hele TUIs hotellpresentasjon for å være sikker på at hotellet oppfyller ønskene dine».

TUIs pressesjef, Nora Aspengren, sier følgende til DinSide:

- Det finnes ikke noe internasjonalt anerkjent felles system for stjernerangering, hoteller står i prinsippet fritt til å rangere seg selv. Det er ofte lokale og regionale anerkjente organisasjoner som rangerer hotellene, og setter en indikasjon i form av stjerner som skal si noe om hva man kan forvente på gitte hotell.

Godt vant

- Vi nordmenn er godt vant, og nettopp fordi det ikke finnes en globalt anerkjent standard så gjør vi også vår egen vurdering basert på vår lange erfaring.

Hos oss markeres dette i form av T-er. Her er vår beskrivelse: Begge rangeringene oppgis til kunden dersom vår vurdering og hotellets er ulike. Det er viktig å nevne at dette bare er én del av informasjonen vi gir om hotellet, sier Aspengren.

SJEKK FØR INNSJEKK: Ta en nøye kikk på hva stjernene i markedsføringen betyr. Foto: Odd Roar Lange
SJEKK FØR INNSJEKK: Ta en nøye kikk på hva stjernene i markedsføringen betyr. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

Dette betyr TUIs T-er:

  • TTTTT Høy standard, godt over gjennomsnittet på reisemålet
  • TTTT God standard, over gjennomsnittet på reisemålet
  • TTT Mellomklasse, omtrent som gjennomsnittet på reisemålet
  • TT Enkel standard, under gjennomsnittet på reisemålet
  • T Meget enkel standard, godt under gjennomsnittet på reisemålet
  • + Et plusstegn etter klassifiseringen betyr at hotellets standard er nærmere kategorien over enn under den oppgitte

Dette sier Ving

Ving bruker sin bølge-emoji med fem som det beste, men drar til med et + hvis de mener det er ekstra luksuriøst.

  • Kategori 1: Meget enkelt, ingen fasiliteter. Forekommer bare unntaksvis i Vings hotellprogram.
  • Kategori 2: Enkel mellomklasse. Enkelt, men funksjonelt, få eller ingen fasiliteter.
  • Kategori 3: Mellomklasse, ofte med en del fasiliteter og servicetilbud.
  • Kategori 4: Bedre mellomklasse, godt utvalg av fasiliteter og/eller utmerket beliggenhet.
  • Kategori 5: Våre beste hotell. Høy standard, mange fasiliteter.

Sol hos Apollo

Apollo benytter seg av et solsymbol, der seks skinnende soler omtales som «hoteller av absolutt høyeste klasse; noen av verdens beste».

Deretter kommer:

  • 5: Førsteklasse. Høyt servicenivå og all tenkelig komfort. Ofte velkjente førsteklasseshoteller med mange fasiliteter.
  • 4: Bedre mellomklasse. Smakfulle hoteller og leilighetshoteller med flere fasiliteter og servicetilbud som basseng, restaurant og bar.
  • 3: Mellomklasse. Hoteller med god mellomklasse standard. Her finnes det ofte fasiliteter som resepsjon, basseng, bar og oppholdsområder.
  • 2: Budsjett. Våre enkleste hoteller og leiligheter. Funksjonelle og rimelige

Trøbbel for reisende

Skal du reise til et hotell i utlandet og er opptatt av stjerneklassifiseringen, krever det at du setter deg inn i hvordan reisearrangøren eller hotellet/hotellkjeden setter sine stjerner.

Stoler du blindt på stjernene kan du fort ende opp med å betale for luksus du ikke får.

Sjekk derfor nøye før du bestiller.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer