Reiseportalen Booking.com advarer kunder om svindel etter flere tilfeller med svindelforsøk på e-post.
Den britiske avisa The Guardian har vært i kontakt med flere personer som sier de har mottatt svindelforsøk fra e-poster sendt fra adressen «noreply@booking.com». I e-posten står det at oppholdet til mottakeren blir kansellert dersom den ikke oppgir bankkortinformasjon via en vedlagt lenke.

Bråsnudde: - Sjokk og tårer
Samtidig hevdes det at slike varsler har dukket opp i selskapets mobilapp, men Booking.com selv nekter for at de er blitt hacket og legger i stedet skylden på angrep mot partnerhotell.
En av personene The Guardian har vært i kontakt med, sier at hun mottok en e-post som hun antok var fra reiseportalen, men noe gjorde henne mistenksom så hun tok kontakt med hotellet for å dobbeltsjekke.
- Hotellet virket ikke overrasket, og de spurte om jeg hadde mottatt svindel-e-post. Den eneste måten svindlerne har mottatt denne informasjon på, er gjennom angrep mot Booking.com, eller via systemet til et partnerhotell, ettersom e-posten har alle bookingdetaljene i tillegg til alle utvekslinger med det aktuelle hotellet, sier hun til avisa, Hun tror at Booking.com kjenner godt problemet.
- Må de ikke advare kundene hvis de er blitt hacket? spør hun.

Dette kan du stjele
Nekter for angrep
I en uttalelse sier en talsperson for Booking.com at enkelte av deres overnattingspartnere er blitt utsatt for angrep som beskrives som troverdige og sofistikerte forsøk på nettfisking.
- De er blitt oppfordret til å trykke på lenker eller å laste ned vedlegg utenfor vårt system, som har ført til at skadevare er blitt installert på deres datamaskiner og, i enkelte tilfeller, ført til uautorisert tilgang til deres Booking.com-kontoer, står det i uttalelsen.
Booking.com skriver at selv om verken selskapet systemer eller infrastruktur er blitt brutt på noen måte, er de fullt klar over konsekvensene av slike svindler fra ondsinnede tredjeparter mot deres overnattingspartnere og kunder, som kan bli ofre for profesjonelle svindelforsøk.
Samtidig oppfordrer de kunder som er bekymret for meldinger om betaling om å sjekke betalingsretningslinjene ved overnattingsstedet, eller å kontakte deres kundeservice.
- Vi vil også ta direkte kontakt med kundene i disse sakene for å sørge for at de blir fulgt opp.
Selskapet informerer om at de aldri ber om at betalingsinformasjon deles via e-post, chattemeldinger eller på telefonen.