Taxitrøbbel

Advarer

Dette må du gjøre for ikke å betale for mye.

DET KRYR: Hovedstaden kryr av taxier. Og prisene for en reise spriker voldsomt. Sjekk alltid prisen før turen starter. Foto: Odd Roar Lange
DET KRYR: Hovedstaden kryr av taxier. Og prisene for en reise spriker voldsomt. Sjekk alltid prisen før turen starter. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert

Tusenvis av mennesker havnet i reisetrøbbel under rekordsnøfallet i Oslo onsdag ettermiddag. For mange av dem ble det en kostbar dag. Drosjeturen fra Oslo øst til Majorstua havnet på over 1200 kroner for to personer.

Kort fortalt

  • Under det kraftige snøfallet i Oslo, opplevde mange høye drosjepriser.
  • Ruter bekrefter at deres reisegaranti gjelder for snøkaoset, og kan refundere opptil 750 kroner av regningen.
  • Norges Taxiforbund advarer mot å sette seg i drosjer med høye og uforutsette priser, og oppfordrer til å gjøre bevisste valg når man velger taxiselskap.

En tilsvarende tur med Oslo Taxi ville ha kostet cirka 400 kroner. Men, det viste seg å være umulig skaffe.

For pågangen hos Oslo Taxi var så stor at drosjesentralen måtte stenge appen for bestillinger.

Løsningen for mange ble derfor å bestille via apper som Bolt, Uber og Yango der sjåførene som ikke er tilknyttet en sentral

I tilfellet under ble prisen på reisen oppgitt til 745 kroner, men på grunn av forsinkelser og trafikkaos endte den på 1217 kroner. Og da var 302 kroner fratrukket som stamkunderabatt.

KOSTBAR REISE: Det ble en kostbar reise fra Hasle til Majorstua. Foto: Privat
KOSTBAR REISE: Det ble en kostbar reise fra Hasle til Majorstua. Foto: Privat Vis mer

Refunderer

750 kroner av regningen kan bli refundert av Ruter gjennom selskapets reisegaranti.

«Du får ikke refusjon hvis du visste om eller burde ha visst om problemet på forhånd, eller hvis årsaken ikke ligger hos oss. Dette kan blant annet omfatte ekstreme værforhold som kraftig vind,kraftig regn og kraftige snøfall», skriver Ruter på sine hjemmesider.

Men selskapet bekrefter at reisegarantien gjelder for snøkaoset denne uka.

- Reisegarantien gjaldt i går (onsdag), bekrefter Cathrine Myhren-Haugen, kommunikasjonssjef i Ruter.

TIPS: Vintervær kan føre til at hjulbuen fylles opp med snø og is, da kan være lurt å ta noen forholdsregler. Video: Berit B. Njarga / Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer

Dette kan du gjøre

Bare i løpet av onsdag og fram til lunsj torsdag hadde ruter mottatt cirka 3000 refusjonskrav i forbindelse med kaosdagen.

Refusjonsbeløpet per person er 750 kroner. Husk at refusjonen for drosjer bare gjelder for drosjer med løyvenummer.

Dersom regningen turen overstiger beløpet, og det er flere i bilen, kan man be om å få betale hver sin andel av regningen, få hver sin kvittering for det man har besøkt og deretter sende inn separate refusjonskrav slik at man får dekket hele totalregningen.

Advarer

Nå advarer Norges Taxiforbund passasjeren mot å sette seg inn i drosjer skyhøye og uforutsette priser.

- Vi oppfordrer kunder til å ta bevisste valg når de velger hvilken taxi de setter seg inn i. Slik systemet er i Norge, er den beste måten å løse uheldige episoder i taxier nettopp det å gjøre bevisste valg på hvilket selskap man velger å bruke, sier Adrian Salihu, kommunikasjonsansvarlig i Norges Taxiforbund.

Han fortsetter:

- Vi har fritt taxivalg i Norge, som vil si at man kan velge å sette seg inn i en taxi som står lenger bak i køen. Videre har man rett til å få opplyst makspris for turen før man setter seg inn i bilen. Vi anbefaler videre å alltid bruke norske selskaper som er en del av en større sentral. Praksisen hos disse selskapene er som regel pålitelig og man har en reell klageinstans dersom man skulle oppleve å være mindre fornøyd med turen.

Klagetrøbbel

- Kan man klage noe sted, dersom man mener regningen er urimelig?

- I utgangspunktet skal man klage til selskapet man har valg å kjøre med. I tilfeller hvor personer driver sitt eget foretak, vil det i realiteten si at du skal klage til den samme sjåføren du er misfornøyd med. Det finnes ingen offentlig klagemulighet, man kan likevel ta saken videre til mekling med Forbrukertilsynet. Vi oppfordrer kunder som har dårlige kundeopplevelser om å melde ifra om dette enten til oss i Taxiforbundet, men gjerne også på sosiale medier. Vi må sammen belyse viktigheten av informasjon om næringen, slik at vi for bort aktører som driver på en uredelig måte, sier Salihu.

Tillit

Han forteller at taxiforbundets hovedmål er å sørge for at kunder, sjåfører og selskaper igjen har et tillitsbasert system, der man kan stole på at prisen man betaler tilsvarer tjenesten som ytes, samtidig som at sjåfører og selskaper sitter inne med kompetansen og håndteringen som kreves for at alle turer skal gå knirkefritt.

Har du et tips om drosjenæringen?

Har du et tips om drosjenæringen?

Hei, jeg heter Odd Roar Lange og er reiseekspert og -journalist for DinSide og Dagbladet. Har du et tips om traxiopplevelser og ønsker å fortelle din historie på Norges største forbrukernettsted DinSide.no? Eller har du en opplevelse, et spørsmål eller et smart forslag som andre bør få kjennskap til?

- Man trenger klare retningslinjer på antall taxier vi har i bybildet, samtidig som næringen blir tatt på alvor.

- Taxinæringen er en del av det norske kollektivtilbudet og gjennomfører et svært viktig samfunnsoppdrag i både kriser og for folk som er avhengig av en annen type transport, avslutter Adrian Salihu, kommunikasjonsansvarlig i Norges Taxiforbund.