Air France-KLM har bestilt 25 nye Dreamliner-fly

Det hollandske flyselskapet gjør som Norwegian.

MER DREAMLINER TIL EUROPA: Nylig bestilte Air France-KLM 25 eksemplarer av Boeing 787-9 Dreamliner. Foto: Capital Photos (for KLM)
MER DREAMLINER TIL EUROPA: Nylig bestilte Air France-KLM 25 eksemplarer av Boeing 787-9 Dreamliner. Foto: Capital Photos (for KLM) Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Sjansene for at du får fly med et Dreamliner-fly i fremtiden øker stadig. Nylig bestilte Air France-KLM 25 eksemplarer av Boeing 787-9 Dreamliner. Dermed har Boeing totalt 860 ordrer på de to Dreamliner-modellene sine, 787-8 og 787-9, ifølge check-in.dk

Sist måned offentligjorde den amerikanske flyprodusenten Boeing at de hadde mottatt en bestilling på ytterligere 25 av Boeings 787-9 Dreamliner fly. Kunden var først oppført som ukjent i ordreboken, men nå som bestillingen er godkjent, bekrefter Boeing at det var Air France-KLM som stod på listen.

Norwegian lokker med Dreamliner og billige priser: Tur/retur New York for 2.000 kroner

59 flyselskap har bestilt

Planen er at noen av de 25 nye Dreamlinerne også skal erstatte noen av Air France-KLM sine gamle fly.

Det er i alt 59 flyselskaper fra hele verden som har bestilt Dreamlinere. Boeing har nå 305 bestillinger av sin 787-9 modell og ytterligere 555 eksemplarer av 787-8 modellen, noe som totalt utgjør totalt 860 ordrer.

Den første versjonen av Dreamliner, var Boeing 787-8 modellen. Det aller første flyet ble levert i september 2011 til japanske All Nippon Airways (ANA), ifølge danske chek-in.

Les også: Se SAS og Norwegians nye fly

Norwegian venter seks Dreamlinere

I løpet av 2012 venter Norwegian 13 fabrikknye Boeing 737-800-fly. Tidligere i fjor bestilte Norwegian også ytterligere tre langdistansefly av typen 787-8 Dreamliner. Bjørn Kjos og co skal etter planen ha minst seks av denne flytypen innen 2013.

– Dreamlineren vil redusere selskapets kostnader betydelig og vil gi oss muligheten til å tilby reiser til meget gode priser, samtidig som flytypen vil være et sterkt konkurransefortrinn med tanke på drivstoffutgifter. Ikke minst er Dreamliner det mest miljøvennlige alternativet som er mulig å anskaffe, med 20 prosent mindre utslipp enn sammenlignbare flytyper, uttalte Bjørn Kjos, administrerende direktør i Norwegian, i mai i fjor.

Artikkelen fortsetter under bildet

DRØMMER'N:  Slik ser Norwegians kommende Dreamliner ut. Det blir altså en Dreamliner med Sonja Henie på halen. Foto: Norwegian
DRØMMER'N: Slik ser Norwegians kommende Dreamliner ut. Det blir altså en Dreamliner med Sonja Henie på halen. Foto: Norwegian Vis mer

Se bilde av Norwegians Dreamliner her:

Norwegians aller første 787-8 Dreamliner er ventet ved årsskiftet, og planen er å satse på direktefly til New York og Bangkok. De første Dreamliner-billettene legges ut for salg etter sommerferien.

– Det skal være veldig billig å fly langt med Dreamlinerne våre! Vi kommer til å ta 2.000 kroner for Oslo - New York tur/retur, mens andre tilbyr 4.000 kroner, fortalte Kjos under Reiselivsmessen på Fornebu, fredag 13. januar.

I fjor var Dreamliner på jomfrutur mellom Tokyo og Hong Kong, og Norwegian håper at den snart vil besøke Norge også.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer