De fleste av oss har opplevd at flyet de skal ta har blitt forsinket, og de skikkelig uheldige har også opplevd kanselleringer.
Ifølge Forbrukerrådet mener nesten hver tredje passasjer at de har fått dårlig eller svært dårlig informasjon fra flyselskapet ved forsinkelse eller innstilling.
- Her har alle som jobber med strandede flypassasjerer en jobb å gjøre, sier direktør Inger Lise Blyverket i en pressemelding.
Alle dine rettigheter på ett sted
Når flyet blir forsinket eller innstilt, henter forbrukerne informasjon fra mange ulike kilder: Flesteparten oppsøker flyselskapets nettside, en tredjedel går til skranken på flyplassen ved forsinkelse og innstillinger, mens kun 17 prosent ringer eller chatter med flyselskapet.
Forbrukerrådets flyrettighetssjekk er, derimot, en grei første tjeneste å oppsøke.
Der kan du åpne flere faner alt etter hva som er problemet med din flyvning, enten om flyet er forsinket, innstilt, overbooket eller om bagasjen er problemet.
Omtrent 300.000 passasjerer brukte denne flyrettighetssjekken under SAS-streiken i vår.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger