Det er selskapet Route 66 International er anmeldt av Forbrukertilsynet. Den daglige lederen er også anmeldt, opplyser Forbrukertilsynet , som nå avventer politiets behandling av saken.
Forbrukertilsynet mener selskapet har brutt loven ved å ikke ha stilt reisegaranti overfor Reisegarantifondet – selv om de opplyser forbrukerne om garanti på sine sider.
Til tross for sju fellelser i Pakkereisenemnda nekter selskapet å refundere kundene som hadde bestilt pakkereiser på den amerikanske veistrekningen Route 66 sommeren 2020. Reisene ble avbestilt eller kansellert som følge av koronapandemien, skriver NRK.

Massiv mangel: - Bekymret
Selskapet har ti dager på seg
Selskapet har fått ti dager på seg til å refundere pengene til kunder for avlyste turer.
Forbrukertilsynet mener forholdene faller under bedrageri, eller forsøk på bedrageri etter straffeloven, i tillegg brudd på markedsføringsloven og pakkereiseloven.
- Som forvaltningsorgan har Forbrukertilsynet en plikt til å samordne eventuell sanksjonsbruk med politiet i saker hvor vi har grunn til å tro at det har skjedd noe straffbart, sier direktør Trond Rønningen i Forbrukertilsynet.
Nettsidene til selskapet er nede
NTB har bedt daglig leder om en kommentar til vedtaket fra Forbrukertilsynet.
- Begge nettsidene våre er nå tatt ned mens vi endrer på alle vilkår slik at de blir 100 prosent slik tilsynet vi ha det, skriver daglig leder i en sms og legger til at saken er avsluttet.
- Tilsynet er 100 prosent fornøyd med dette, og saken er avsluttet, sier han.

Tar bagasjegrep
Rønningen i Forbrukertilsynet sier til NTB at dette ikke stemmer.
- Vi har i flere omganger forsøkt å få tilbakebetaling fra daglig leder i forbindelse med anmeldelsen. Han har ikke svart på våre tidligere henvendelser.
Forbrukertilsynet fikk en e-post fra daglig leder torsdag ettermiddag, men Rønningen sier at denne endrer ikke grunnlaget for anmeldelsen.
- Saken er fremdeles under saksbehandling hos oss, sier han.