Hver uke trekker vi fram klagesaker fra Reklamasjonsnemnda for pakkereiser, og i den senere tid også fra den ganske ferske Klagenemnda for rutefly. Dette er offentlige klageorganer du henvender deg til dersom du ikke får gehør for dine synspunkter hos turoperatøren eller flyselskapet. Nemndene avsier kjennelser som selskapene har forpliktet seg til å rette seg etter, med mindre det er svært spesielle forhold som spiller inn.
Men noen av klagesakene er desidert mer berettiget enn andre, som igjen kan være ganske så fantastiske både i selve hendelsen og i overbevisningen om at skylden ligger hos charterselskapet eller flyselskapet. Vi har samlet noen ganske så underholdende klagesaker fra året som har gått:



Paret hadde ikke fått med seg at det var innført sommertid deres siste natt i Barcelona, og kom for sent til flyet. De skylder på flyselskapet for fraværende informasjon om tidsjusteringen
Bråk fra TV-apparater i etasjen under ødela kveldsfreden for turistene, og de gikk med på å bli flyttet til et billigere hotell. De krever prisdifferansen mellom det opprinnelige hotellet og det billigere tilbake.
Paret hadde bestilt reise med spesifisert hotell, og fikk rom som vendte mot bakgården. Lang ble derfor masken da naboparet, som reiste uspesifisert, fikk et hyggeligere rom med bassengutsikt. Det misunnelige paret krevde tilbakebetalt mellomlegget mellom en uspesifisert og en spesifisert reise.
Barnefamilien klager på at servicepersonalet ved hotellet var lite imøtekommende overfor barna, og krever penger tilbake.
Noen reiser på ferie for å komme bort fra hverdagslivet andre tar vanene, og deri TV-vanene, med seg. Paret la spesiell vekt på at det skulle være mulig å se norsk TV på hotellet under langtidsferien, men i realiteten måtte de leve to måneder uten norsk TV! De krever refundert 2.000 kroner per person for manglende TV, og støy.
Bussen som skulle frakte charterturistene fra hotellet til flyplassen var full, og klagerne nektet å være med. Dermed fikk de drosjetransport sammen med selskapets reiseleder og en annen turist kostnadsfritt for turistene men klagerne krever likevel prisavslag; for uakseptabelt og uansvarlig opplegg.
Den hjerteopererte mannen ble slått i brystet av en krakilsk gjest, fikk vondt i brystet, men nektet reiselederen å ringe etter lege. Likevel krever han et prisavslag på 15.000 kroner for dårlig oppfølging fra charteroperatøren.

Klager gikk rett på en glassdør og knuste brillene sine. Han krever turoperatøren for erstatning for brillereparasjonen, fordi glassdøren ikke var merket. Turoperatøren nekter skyld.
Mange klager berettiget
Mens de fleste av den ovenfor nevnte klagene er klart uberettiget, er det selvsagt nok at de klagene som er berettiget en erstatning eller prisavslag.
Her er noen klager som har fått medhold:
Vil du lese mer om hvordan du går frem for å klage?
Ut på tur?
Vi har mange nyttige verktøy for deg som skal ut på reise: