Widerøe

- At det er mulig!

Elen Øyen fikk en ubehaglig opplevelse med flyselskapet Widerøe.

UBEHAGELIG: Elen Øyen hadde en ubehaglig opplevelse med Widerøe. Foto: Privat
UBEHAGELIG: Elen Øyen hadde en ubehaglig opplevelse med Widerøe. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nylig var hun i Bodø for å besøke familie. Vanligvis reiser hun med SAS, men dette lot seg naturligvis ikke gjøre med tanke på streiken. Dermed falt valget på Widerøe, men det ble ingen hyggelig opplevelse for Øyen, som sitter i rullestol, men alltid har klart seg helt fint alene om bord på fly.

Det var NRK som omtalte saken først

Ingen problemer

- Da jeg reiste opp til Bodø var det ingen problemer. På innsjekkingen på vei hjem, gikk det også fint, forteller hun til DinSide.

Hun fikk som vanlig hjelp av bakkepersonellet for å komme seg om bord, men da hun var på vei inn i flyet i Bodø, oppstod en diskusjon mellom bakkepersonellet og kabinbesetningen. Sistnevnte var nemlig i tvil om Øyen kunne reise alene uten ledsager med tanke på sikkerheten ombord.

- At det er mulig at de står der og diskuterer min evne til å klare meg selv, tenkte jeg.

Hun forteller videre at hun da fikk panikk, hvis det er slik at hun kan risikere å stå igjen på flyplassen når hun reiser uten ledsager.

Hun ble heller ikke involvert i diskusjonen, kan hun fortelle.

- Det var ekkelt å se at de sto og diskuterte.

Etter mye fram og tilbake fikk hun bli med «under tvil», men det ble absolutt ingen behagelig flytur.

- Da jeg landet på Værnes, fikk jeg en reaksjon. Jeg ble helt skjelven, forteller hun.

SKADEDYR: Disse tipsene bør du følge om du vil unngå å ta med deg veggedyr hjem fra ferien. Video: Embla Hjort-Larsen / Norsk Hussopp Forsikring. Vis mer

Samtidig er hun klar på at hun ikke ønsker å henge ut enkeltpersoner, men at det er reglene hun ønsker fokus på. Øyen forteller at flyverten ombord satte seg ned med henne og ba om unskyldning.

- Vedkommende var veldig hyggelig og la seg flat. Det virket ektefølt, forteller hun.

- Lei oss

- Vi er utrolig lei oss for den opplevelsen Elen beskriver. Dette skulle ikke skjedd. Hun har gjort alt riktig. Dette fungerte som det skulle på reisen til, men dessverre ikke på returen.

Det skriver kommunikasjonsrådgiver i Widerøe, Lina Lindegaard Carlsen i en e-post til DinSide.

- Det er ikke slik vi ønsker å fremstå ovenfor våre passasjerer. Vi tar vårt ansvar på høyeste alvor, og ønsker å behandle alle passasjerer, uavhengig av funksjonsevne, på en omsorgsfull og respektfull måte. Vi rapporterer denne hendelsen som et avvik og kommer til å granske dette internt for å lære av det som har skjedd og hindre at noe slikt skjer igjen. Vi håper vi kan gjøre det godt igjen ved neste mulige anledning, fortsetter hun.

STOPP: Det gikk helt fint frem til flydøra. Nå beklager selskapet. Foto: Terje Bendiksby/NTB
STOPP: Det gikk helt fint frem til flydøra. Nå beklager selskapet. Foto: Terje Bendiksby/NTB Vis mer

Carlsen forklarer videre at regelverket, som er fastsatt av EASA (EUs byrå for flysikkerhet), går ut på at den enkelte passasjer må kunne ivareta seg selv ved ulike scenarioer. Dersom passasjeren ikke er i stand til dette, er passasjeren nødt til å reise med ledsager.

Samtidig understreker hun:

- Hvis passasjeren selv bekrefter at de er i stand til å ivareta seg selv ved de ulike scenarioene beskrevet over, skal vi selvsagt stole på dette.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer