Påsken 2021

Avbestille? - Vanlige vilkår gjelder

Helsemyndighetene oppfordrer nå mange til å ikke reise innenlands i påsken. Har du bestilt en reise eller overnatting, er det vanlige vilkår for avbestilling og endring som gjelder.

KLAR: Bent Høie gjestet Nyhetsmorgen på NRK, der forklarte han at de som kommuner med høyt smittetrykk ikke bør reise hjem til familie i påska. Bilder fra NRK. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Helseminister Bent Høie uttalte torsdag morgen at man ikke bør reise på familiebesøk i påsken.

Han uttalte på NRK Nyhetsmorgen at man ikke skal reise på besøk til andre steder i landet, dersom man kommer fra områder med høyt smittetrykk.

- Er du fra områder som har forhøya tiltak nå, skal du ikke dra på besøk til familie andre steder i landet og ikke dra for å bo på hotell andre steder i landet, uttalte Høie.

Dette støttes av assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad som sier til Dagbladet TV at slik situasjonen har utviklet seg de siste dagene så bør man innstille seg på en påske uten besøk og sammenkomster, uansett hvor man befinner seg.

Har du bestilt reiser og/eller opphold innenlands i påsken som du nå tenker du bør avbestille?

Se hva du kan gjøre for å endre eller avbestille:

- Vanlige billettvilkår gjelder

Dinside har spurt aktører i reisebransjen om kunder nå kan avbestille eller endre uten omkostninger, i lys av de nye anbefalingene fra myndighetene - eller hvilke avbestillings- og endringsregler som gjelder nå.

Både SAS, Norwegian, Vy og SJ Norge henviser til de vanlige billettvilkårene hva gjelder endring og avbestilling av billetter.

- Det er vanlige billettvilkår som gjelder, så det avhenger av hvilken billettype den reisende har kjøpt. SAS har introdusert mer fleksible billetter og ombookingsalternativer i forbindelse med pandemien, uttaler John Eckhoff, pressesjef i SAS, til Dinside.

- På grunn av pandemien og uforutsigbarheten den fører med seg gir vi alle våre kunder, uansett billettype, en gebyrfri ombooking på internasjonale flyginger (ombookingen må gjennomføres innen 16 dager før avreise). For dem som ønsker maksimal fleksibilitet tilbyr vi Flex-billetter, som gir muligheten til å endre eller kansellere sin reise fram til 30 minutter før avgang, sier Tonje Næss, pressesjef for Norwegian i Norge.

Næss påpeker at man kan endre også de rimeligere billettypene - men da mot et tillegg i pris:

- Dersom man har booket en av de rimeligere billettypene kan man fortsatt endre bestillingen sin, men da må man betale litt for det.

- Det er refusjonsreglene knyttet til de forskjellige billettene som gjelder. Vi har over tid anbefalt de reisende å benytte fleksible billetter som kan endre reisedato eller avbestilles uten ekstra omkostninger. Nettopp fordi det kan skje endringer, enten ved forsterkete tiltak eller fordi en selv havner i en situasjon der en ikke kan eller skal reise. Dette gjelder også nå ved forsterkete tiltak i Oslo og Viken, sier Gina Scholz, kommunikasjonssjef i Vygruppen, til Dinside.

- Vi selger både refunderbare/ombookningsbare og ikke refunderbare/ombookingsbare billetter og følger retningslinjene for disse som vanlig. Anbefalingene fra myndighetene har vært godt kommunisert over en lengre periode, så vi opplever at de som er usikre på om de skal reise, bestiller billetter de kan avbestille, sier Lena Angela Nesteby, kommersiell direktør i SJ Norge AS.

MAT: Ferdig skivet, hakket, revet, kokt eller pisket kan være både smart og kjekt i noen tilfeller - men det koster å ikke gjøre jobben selv. Video: Kristin Sørdal. Vis mer

- Kan booke om uten avgift

Hotellene har innført ganske så fleksible ombookingsregler under pandemien. Både Nordic Choice Hotels og Thon Hotels sier de har fleksible vilkår for endring av en booking:

- Dersom gjester er forhindret fra å reise på grunn av reiserestriksjoner (reiseforbud) og har en forhåndsbetalt individuell booking i perioden frem til 30. april 2021, kan de få booket om denne bookingen til en senere dato uten avgift - inntil 11 måneder frem i tid - eller få utstedt et reisegavekort, sier Kristina Breivik, kommunikasjonsrådgiver i Nordic Choice Hotels.

- For ordinære bookinger, der gjesten har reservert et rom uten å betale på forhånd, står gjesten fritt til å endre eller kansellere reservasjonen kostnadsfritt frem mot ankomstdato, sier Breivik videre.

Trine Lise Hedemann, informasjonskonsulent i Thon Hotels, understreker at de fleste pristypene de har, er med fleksibel endring frem til og med ankomstdagen:

- Det avhenger av hva slags pristype man selv har valgt ved bestilling. Men de aller fleste priser vi har liggende ute i dag er det fleksibel avbestilling på. Da kan gjesten kansellere oppholdet frem til kl. 16 på ankomstdag. Dersom en gjest har bestilt et hotellrom som i utgangspunktet ikke kan kanselleres, så gjøres det en vurdering i hver enkelt sak. Alle bes kontakte vårt servicesenter som vil bistå med å finne den beste løsningen, sier Hedemann.

- Pengene vil fort være tapt

Pia C. Høst, direktør for forbrukerrettigheter i Forbrukerrådet, sier til Dinside at det er avtalen du har inngått på kjøpstidspunktet som gjelder.

- Har du for eksempel bestilt full fleks flybilletter kan du både ombooke og avbestille å få pengene tilbake. Om du ikke har en fleksibel billett eller har booket reien eller hotelloppholdet med avbestillingsmulighet vil pengene dine fort være tapt, sier Høst, men oppfordrer likevel til å ta kontakt med reisearrangøren for å høre om det er mulig å flytte på datoen for reisen eller å sjekke om reiseforsikringen din dekker en avbestilling.

- Det tryggeste i den usikre tiden vi har nå er å sørge for gode avbestillingsmuligheter hvis en bestiller en reise, da det er stor risiko for endringer av regler og råd løpende.

Forbrukerrådet anbefaler å be om pengene tilbake om reisen din bli kansellert.

- Tilgodelapper kan være gode å ha, men du kan også risikere at de mister sin verdi. Selger kan tilby tilgodelapp, men det må være opp til forbruker å velge dette framfor pengene tilbake. Et godt råd er også å betale for reisen med kredittkort, da vil du både være beskyttet ved eventuell konkurs og du kan kreve banken din for billettprisen om du ikke får den refusjonen du har krav på ved en kansellering, sier Høst.

- Kan være dekket av reiseforsikringen

- Innenlandsreiser kan være dekket på reiseforsikringen hvis du eller en i familien eller reisefølget blir syk, opplever forverring av kronisk sykdom, eller du har legeerklæring på at du har en sykdom som gjør at det er fra for liv og helse hvis du blir smittet av korona. Eller hvis du blir satt i karantene av myndighetene, sier Heidi Tofterå Slettemoen, kommunikasjonssjef i Frende Forsikring, til Dinside, og understreker:

- Som vanlig må du kontakte reiseoperatør, hotell eller utleier før du melder kravet ditt til oss, slik at du vet hva du får refundert og ikke.

Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonssjef i Europeiske Reiseforsikring, en del av If, sier til Dinside at avbestillinger som følge av smittefrykt eller reiseanbefalinger, ikke dekkes av reiseforsikringen:

- Reiseforsikringen dekker avbestillinger av reiser innenlands som følge av akutt og uventet sykdom eller skade. Vi har også gått utenfor egne vilkår ved å dekke avbestillinger som følge av myndighetspålagt karantene. Avbestillinger som følge av smittefrykt eller reiseanbefalinger innenlands imidlertid dekkes ikke av reiseforsikringen, sier Handeland til Dinside.

- Reiseforsikringen gjelder som normalt på reise i Norge, som i praksis vil si fra det øyeblikket du forlater egen hjemmeadresse. Den dekker hendelser som forsinkelser, avbestilling grunnet sykdom, tyveri eller skade på eiendeler, samt en rekke annet. I områder utenlands der det foreligger reiseråd gjelder derimot ikke forsikringen, og derfor dekker vi avbestillinger til slike områder dersom reisen ble kjøpt da landet eller området var gult eller grønt, sier Handeland.

- Kun en presisering

Skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB, sier til Dinside at rådet om å unngå unødvendig fritidsreiser har vært gjeldende siden 5. november, 2020 og gjelder fremdeles.

- Således er dette en presisering fra myndighetene sin side, og vi dekker ikke avbestilling av innenlandsreiser som er kjøpt etter 05.11.2020, fordi du er bekymret, engstelig eller ombestemmer deg grunnet koronasituasjonen, sier Nielsen, og fortsetter:

- Men, vår reiseforsikring gjelder som vanlig i Norge uansett, som for eksempel at vi dekker avbestilling av reiser ved akutt sykdom, inkludert påvist og dokumentert koronasmitte, eller om du får frastjålet ski fra bakken eller låst skiboks. Vi gir også en tilleggsdekning ved at våre kundene får dekket avbestilling av innenlandsreiser kjøpt før 05.11.2020 med bakgrunn i korona.

Hun poengterer også følgende:

- Om og når rådet om å unngå unødvendig innlandsreiser oppheves, og det eventuelt skulle komme et nytt råd om å unngå innenlandsreiser, så vil vi dekke avbestilling av norgesreiser som er bestilt i perioden det er/var åpnet – og ut august. Dette gjør vi for å gi våre kunder større forutsigbarhet med tanke på bestilling av norgesferie den kommende sommeren.

- Frykt og smitte gjelder ikke

Ole Irgens, kommunikasjonssjef i Tryg, sier til Dinside at deres reiseforsikring dekker avbestilling av fritidsreiser, dersom man på avreisedagen er i en pålagt smittekarantene på grunn av smittesporing eller pålegg fra offentlige helsemyndigheter.

- Dette gjelder for innenlandsreiser med avreise fra 1. mars til og med 30. april 2021 og dekkes når vår kunde, medforsikret eller eneste reiseledsager blir pålagt karantene av smittesporingsteam eller offentlige helsemyndigheter, sier Irgens.

Han bemerker at det må kunne fremvises dokumentasjon fra kommunehelsetjenesten om at karantene er pålagt.

- Avbestilling av reiser på grunn av frykt for smitte, selvvalgt karantene, innreisekarantene etter utenlandsopphold eller myndighetenes råd om å unngå reiser, dekkes ikke, sier han.

I likhet med øvrige forsikringsselskaper oppfordrer også Tryg til å ta kontakt med reisearrangør for ombooking eller avbestilling av reisen dersom du må avbestille en forhåndsbetalt fritidsreise i Norge som følge av sykdom eller myndighetspålagt smittekarantene.

- Smittekarantenen må foreligge på avreisedagen, og avbestillingsforsikringen omfatter det du har betalt før smittekarantenen begynte, og som du ikke får refundert av reisearrangør, sier Irgens.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer