Avgjort: - Passasjerer har krav på forsinkelsesrenter

Kunder har krav på forsinkelsesrenter fra flyselskapet etter forsinkelser i refusjon for kansellerte billetter.

DU KAN KREVE FORSINKELSESRENTER: Ikke fått refundert pengene ennå? De mange tusen flypassasjerene som har ventet i månedsvis på refusjon for kansellerte billetter, har krav på forsinkelsesrenter, mener Transportklagenemnda. Foto: NTB scanpix
DU KAN KREVE FORSINKELSESRENTER: Ikke fått refundert pengene ennå? De mange tusen flypassasjerene som har ventet i månedsvis på refusjon for kansellerte billetter, har krav på forsinkelsesrenter, mener Transportklagenemnda. Foto: NTB scanpix Vis mer
Publisert

De mange tusen flypassasjerene som har ventet i månedsvis på refusjon for kansellerte billetter, har krav på forsinkelsesrenter, mener Transportklagenemnda.

De har nylig avgjort at en Norwegian-kunde som måtte vente lenge, har krav på å få utbetalt forsinkelsesrenter fra flyselskapet, skriver Flysmart24.

Transportklagenemnda behandler klager der kunder har opplevd problemer med kollektivtransport, fly, tog eller båt og har klaget skriftlig til tjenesteyter, men ikke fått gehør for klagen.

Vedtak i Transportklagenemnda er ikke juridisk bindende, men det har vært vanlig praksis av selskapene å følge beslutningene i nemnda.

Flere liknende saker til behandling

– Vi har flere saker med liknende spørsmål om forsinkelsesrente som vil bli behandlet framover, sier daglig leder Cecilie Asak Oftedahl i nemndas sekretariat for fly og pakkereiser.

Nemndas utgangspunkt er at folk som må vente mer enn sju dager etter at et refusjonskrav er satt fram, har krav på forsinkelsesrenter.

Dette kan bety en bølge av krav mot Norwegian, SAS og andre flyselskaper som har somlet med å refundere flybilletter.

Må framsette krav

Merk deg imidlertid at det må framsettes et krav om utbetaling av forsinkelsesrenter for at det skal utbetales. Dersom du mener du har krav på dette, må du inkludere kravet i klagen din.

Dette er ikke noe som vil utbetales automatisk for allerede innsendte klager dersom kravet ikke er framsatt.

- Lovbrudd

I desember skrev Dinside om flykunder som venter på refusjon fra kansellerte flyginger i juni, altså for et halvt år siden.

Forbrukerrådet sa da til Dinside at de mener det er helt uholdbart at forbrukere fortsatt venter på pengene sine for kansellerte reiser.

- Såpass gamle krav er et klart lovbrudd fra flyselskapenes sin side, og vi forventer at alle refusjoner fra kansellerte reiser utbetales nå, sa Pia Cecilie Høst til Dinside.

Norwegian kommenterte da at deres intensjon er at alle som har krav på refusjon skal få det så raskt som mulig. Flyselskapet har refundert mer enn seks milliarder kroner, og hevder de er blant selskapene som har betalt ut desidert mest til kundene.

Alternativ kan gi raskere refusjon

Det finnes et alternativ hvis du ikke får svar fra flyselskapet, eller de går konkurs før du får refusjonen din: Du kan nemlig klage til kortutsteder, altså banken, hvis du betalte for billettene med kredittkort eller Visa/MasterCard-bankkort.

Ved slik «kortreklamasjon» tilbakefører banken beløpet du har rett på dersom du ikke når fram hos flyselskapet.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer