Avinor ikke erstatningsansvarlig

Oslo (NTB): Avinor avviser alle erstatningskrav fra flyselskaper og passasjerer i forbindelse med at flygeledere ved Røyken kontrollsentral forlot arbeidsplassen i september i år; noe som førte til stans og forsinkelser i trafikken.

Publisert
Sist oppdatert

Avinor avviser kravene med henvisning til at situasjonen som oppsto 27. og 28. september, ikke var utslag av ulovlige handlinger fra de ansattes side. Flygelederne har i sine arbeidsvilkår en bestemmelse der det heter at de kan gå fra sine arbeidsposisjoner dersom de føler at de ikke psykisk er i stand til å gjøre jobben på en fullverdig måte.

Flygelederne sa i september at deres reaksjon var en følge av Avinors beslutning om å nedlegge Røyken kontrollsentral i 2008 til fordel for en ny kontrollsentral på Sola.

Ikke erstatningsansvar

I en pressemelding fra Avinor heter det blant annet at det ikke foreligger noe erstatningsansvar etter skadeserstatningsloven for Avinor som arbeidsgiver.

Avinor har til nå mottatt krav fra om lag 100 enkeltpersoner på til sammen 700.000 kroner. Fra flyselskapenes er det kommet krav på til sammen 18 millioner kroner.

Det er også fremsatt krav fra andre aktører på lufthavnene, som til sammen utgjør 4 millioner kroner. Disse kravene er for tiden under behandling.

Hadde forventet erstatning

Informasjonssjef Siv Meisingseth i SAS Braathens sier til NTB at flyselskapet i første omgang ikke kan gjøre annet enn å ta avslaget til etterretning.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.