Avinor vil legge ned kontrollsentralen i Trondheim og flytte kontrollen til Bodø. For å forsikre seg om at dette ikke vil gå ut over flysikkerheten, gjorde selskapets sikkerhetsstab en analyse av de flysikkerhetsmessige konsekvensene. Problemet er at denne eksisterer i to versjoner, begge med samme dato.
I første versjon heter det blant annet: Analysen identifiserer mange forhold som kan medføre høyere risiko (dvs. dårligere flysikkerhet). En rekke kompenserende tiltak er derfor nødvendig for å tilfredsstille kravet om opprettholdelse av flysikkerhetsnivået.
Administrerende direktør Randi Flesland i Avinor kaller den negative versjonen for et arbeidsdokument.
Den mest negative lå til grunn for ledermøtets anbefaling til styret. Så ble det arbeidet videre med analysen. Dette er et internt notat som er gått til styret, og det er en realitet at den mest negative er et arbeidsnotat. Vi fikk flere opplysninger som gjorde at den ble endret, sier Flesland.
Norsk Flygelederforening lar seg ikke overbevise.
Denne endringen er oppsiktsvekkende. Sikkerhetsanalysen er i ettertid endret og tilbakedatert, slik at flytting nå anses å være gjennomførbart uten reservasjoner. Avinors visjon om å være ledende på sikkerhet i europeisk luftfart stilles i et merkelig lys, sier formann Rolf Skrede i Norsk Flygelederforening.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger