Feriemareritt

Babyen fikk flybillett alene

Familien måtte utsette hjemreisen med 12 dager da 13 måneder gamle Maxwell ble booket på et eget fly.

FORSKJELLIGE FLY: Baby Maxwell til Andrew og Stephanie Braham fikk i utgangspunktet et annet fly enn foreldrene hjem til Ausatralia.      Foto: Privat
FORSKJELLIGE FLY: Baby Maxwell til Andrew og Stephanie Braham fikk i utgangspunktet et annet fly enn foreldrene hjem til Ausatralia. Foto: Privat Vis mer
Publisert

- Endelig har vi et håp om å komme hjem. Vi ser veldig fram til å møte både familie og venner, sier det australske ekteparet Stephanie og Andrew Braham til DinSide på telefon fra Doha.

Både Norge og resten av verden har vært rammet av massivt reisekaos i sommer. Køer, kanselleringer, ombookinger og forsvunnet bagasje har vært gjennomgangstonen.

Det som skulle bli drømmeferie i Europa for ekteparet fikk en brå avslutning da paret ankom flyplassen i Roma.

- Da vi skulle sjekke inn, spurte mannen bak servicedesken hva vi skulle gjøre med babyen vår. Først trodde jeg at det var en dårlig vits, men ikke lenge etterpå skjønte jeg at han mente alvor, sier Andrew.

Det viste seg nemlig at jenteungen til ekteparet, 13 måneder gamle Maxwell, hadde billett til et annet fly.

Det var nyhetsnettstedet Business Insider som først snakket med ekteparet.

- 55 telefonsamtaler

Stephanie ringte umiddelbart til flyselskapet Qantas som reisen var booket med. Det skulle vise seg å være vanskeligere enn hun først antok.

- For det første var det svært lang ventetid. Hvis jeg i det hele tatt kom gjennom ble det ofte brutt og jeg måtte starte hele prosessen på nytt. Jeg fikk ikke et eneste navn jeg kunne forholde meg til. Det var et mareritt, hevder småbarnsmoren.

Ifølge ekteparet skal de ha samlet sett ha snakket med flyselskapet 55 ganger, og totalt brukt over 20 timer i telefonen med kundeservicen.

- En til to dager med forsinkelser går greit, men at det skal ta 12 dager, det er en vits, sier Andrew.

VENTING: De ekstra dagene har familien ventet i den italienske hovedstaden Roma. Foto: Privat
VENTING: De ekstra dagene har familien ventet i den italienske hovedstaden Roma. Foto: Privat Vis mer

- Har brukt 96 000 ekstra

I en uttalelse til Business Insider sier Qantas at de beklager hendelsen på det sterkeste og forteller at feilbookingen av babyen skyldes en administrativ feil i IT-systemet.

Flyselskapet har også sagt at de vil refundere familien for kost og losji.

- I første omgang har vi fått 200 australske dollar hver per dag, men det er vanskelig å finne hotell til denne prisen, når vi booker rom i siste liten. Da koster hotellrommene mye mer. I tillegg har vi blitt nødt til å bruke penger på ekstra medisiner som vi utgangspunktet hadde med oss hjemmefra.

OBS: Skal du reise med fly i sommer? Dette bør du være obs på - flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs svarer. Video: Dagbladet TV Vis mer

Ekteparet hevder at de ekstra dagene foreløpig har kostet dem rundt 14 000 australske dollar. Det tilsvarer rundt 96 000 norske kroner etter dagens kurs.

- Vi vet fortsatt ikke om vi vil få dekket resten av utgiftene, men etter at saken vår ble kjent har det vært en veldig fin dialog, understreker Stephanie.

- Kaster en skygge over ferien

Når DinSide snakker med familien, er det rundt 20 timer til de er tilbake i hjembyen Melbourne. Det gleder de seg til.

- Det skal bli godt å se familien igjen. Samtidig ser vi fram til litt kjøligere temperaturer. Det har vært ekstremt varmt mens vi har vært her i Europa, sier Stephanie.

Ektemannen Andrew ser også fram til å komme hjem, men forteller at de har hatt en fin ferie.

- Det er litt synd at dette skjedde, da det kaster en skygge over noen kjempefine dager. Dette var vår første ferie siden pandemien.

- Vil dere reise med Qantas igjen?

- Vi har flydd med dette flyselskapet i mange år. De har alltid vært et pålitelig og bra selskap, så jeg tror vel det er litt avhengig av hvordan de responderer etter denne saken.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer