Skiathos

Bagasje-mareritt

Kofferttrøbbel gikk fra vondt til verre.

FRUSTRERTE: Store bagasjeproblemer setter en demper på ferien på Skiathos i Hellas. Foto: Privat
FRUSTRERTE: Store bagasjeproblemer setter en demper på ferien på Skiathos i Hellas. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forrige uke skrev vi om reisende som ankom ferieøya Skiathos i Hellas uten bagasjen sin, som skyldtes trøbbel med bagasjeanlegget på Oslo Lufthavn.

Da vi snakket med SAS forrige uke, var informasjonen at de som skulle hjem til Norge etter ei uke, skulle få bagasjen sin ved ankomst Oslo Lufthavn, mens de som skal være der lenger, skulle få bagasjen lørdag 20. august.

Overfor DinSide forteller Renate Tegle Langerak at bagasjen hennes ikke ankom Skiathos forrige lørdag. Årsak: stans i bagasjeanlegget på Oslo Lufthavn.

Det bekrefter Tonje Sund, kommunikasjonssjef i SAS, til DinSide.

- Dessverre var det nok en stans på bagasjeanlegget på Oslo Lufthavn den 20. august da bagasjen skulle ha blitt sendt, sier hun.

Vanskelig å få informasjon

Da samboerparet ankom Skiathos var det bare bagasjen til mannen Steven McShane som lå på bagasjebåndet. Etter hvert fikk paret beskjed om at flyet var tømt for bagasje og at en hel del manglet.

- Vi fylte ut PIR-skjema på flyplassen og fikk beskjed om at vi skulle få informasjon så fort de visste noe, forteller Langerak.

Etter ikke å ha mottatt noe informasjon verken fra SAS eller Apollo den dagen, tok de kontakt med Apollo på søndag. Da fikk de informasjon om å snakke med dem på flyplassen, som igjen fortalte samboerparet at de må snakke med flyselskapet.

- Vi prøver å ringe SAS, men får beskjed om at det er stor pågang og blir bedt om å ringe seinere. Vi ringer Avinor på Gardermoen, som sier vi må kontakte flyselskapet.

REISE: Dersom du har med innsjekket bagasje, er det flere ting som er viktig å passe på, spesielt et klistremerke. Video: Celina Stamper / Storyblocks Vis mer

Ble levert hjem

En oppdatering får de først 19. august. Den er fra Apollo som sier at bagasjen skal komme etter, og at den blir levert på hotellet. Som nevnt over, var det igjen trøbbel ved bagasjeanlegget på Oslo Lufthavn som førte til at bagasjen ikke ble ettersendt.

- Vi får heller ingen informasjon fra Apollo om at bagasjen fortsatt er borte.

23. august kommer overraskelsen. Dessverre ikke av den hyggelige sorten.

- Kofferten vår har plutselig dukket opp på adressen vår hjemme i Norge. En tilfeldig nabo hadde sett den bli levert. Også dette mottok vi ingen informasjon om, forteller Langerak og legger til:

- Var planen at den skal stå utenfor huset i 11 dager uten att vi fikk beskjed? Sannsynligheten for at den ville blitt stjålet er nærmere 100 prosent!

Heldigvis får de hjelp av en nabo som tar vare på kofferten til de kommer hjem igjen.

- I utgangspunktet skal hjemlevering av bagasje avtales på forhånd, så dersom de ikke har fått nødvendig informasjon, er det bare å beklage, sier Sund i SAS.

Ødela ferien

Dermed blir det tre uker på Skiathos for Langerak uten klærne og tingene hun hadde pakket i kofferten.

- Jeg hadde én shorts, én T-skjorte og bikini håndveska, men det holder ikke i 10 dager, så klær har jeg måttet kjøpe nesten alt av. Kontaktlinser hadde jeg fire par av, men det må også kjøpes, og det er dyrt her.

Hun kaller det hele en stor vits fra alle involverte og sier at de verken kommer til å reise med SAS eller Apollo igjen.

- Dette har i stor grad ødelagt ferien, selv om øya er like flott som alltid, avslutter hun.

- Må bare beklage

Beatriz Rivera, kommunikasjonssjef i Apollo, skriver i en e-post til DinSide at hun beklager dersom kunden føler at det har vært vanskelig å komme i kontakt med dem.

- Både personalet vårt på Skiathos og her på Apollo i Oslo har jobbet iherdig for å finne ut av status vedrørende de savnede bagasjekolliene, men det har rett og slett vært vanskelig å få informasjon fra SAS, skriver hun.

Konfrontert med uttalelsen til Apollo, sier Sund at de har svart ut alle forespørslene som har kommet fra reisebyrået.

- Dette har vært en krevende sak fordi bagasjen skulle vært med til et sted det er få fly og de flyene som går er fulle. Det har vært komplisert, i tillegg har det vært tekniske problemer på bagasjeanlegget på Oslo Lufthavn to lørdager på rad, sier kommunikasjonssjefen i SAS.

- Så det er bare å beklage at de opplevde å ikke få bagasjen sin, som er en viktig del av reisen, sier Sund.

Sendte ut SMS-er

Rivera forteller at de i midten av forrige uke endelig fikk tak i noen på Oslo Lufthavn som ga dem informasjon om at 20 kolli til Skiathos sto oppbevart på flysiden på Gardermoen.

- Disse skulle bli lagt på bagasjebåndet ved ankomst Oslo lørdag 20. august. Dette informerte vi destinasjonspersonalet vårt umiddelbart om, som da sendte ut SMS til berørte kunder.

Apollo tok igjen kontakt med Oslo Lufthavn den påfølgende mandagen for å dobbeltsjekke, noe de fikk en bekreftelse på.

- For de som skulle være på Skiathos to uker eller lenger, hadde vi tre kolli som ble ettersendt til Skiathos lørdag 20. august, forteller hun.

På grunn av ovennevnte problemer på bagasjeanlegget, ble ikke all bagasjen sendt til ferieøya.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer