Fikk flyet ombooket:

- Begynner å gå på nervene

Paret Breiland og Miøen fikk et ublidt møte med flyselskapet SAS, da billettene deres var booket om, og paret måtte tilbringe to dager på hotellrommet i Bangkok, hvor de var på mellomlanding.

NEKTET: Per Kåre Breiland og Rachel Miøen ble nektet å bli med flyet, da det viste seg at to andre hadde fått samme setenummer som dem. Foto: Privat
NEKTET: Per Kåre Breiland og Rachel Miøen ble nektet å bli med flyet, da det viste seg at to andre hadde fått samme setenummer som dem. Foto: Privat Vis mer
Publisert

Hjemreisen etter ti dager på Bali gikk ikke helt etter planen for Per Kåre Breiland og Rachel Miøen.

Torsdag kveld ankom paret flyplassen i Bangkok, hovedstaden i Thailand, etter en vellykket første etappe. Videre skulle de fly med Thai Airways til København, hvor et SAS-fly skulle stått klart for å frakte dem den siste biten til Norge.

Nektet plass

SAS-flyet var imidlertid kansellert som følge av pilotstreiken, men Breiland og Miøen kjøpte nye billetter med Norwegian og så fram til å vende snuta nordover.

Om bord på Thai Airways viste det seg at to andre hadde fått utdelt de samme setene som paret Dagbladet har vært i kontakt med.

- Det kom en flyvertinne for å hjelpe oss og flyet ble nesten en time forsinket. Vi visste at bagasjen vår lå på flyet, så vi nektet først å gå ut, men måtte jo bare gi etter, sier Breiland.

Igjen på flyplassen sto paret og så flyet takse ut og ta av.

Breiland tok kontakt med Ving, reiseselskapet de hadde kjøpt reisen gjennom, som hevdet at det var SAS som hadde booket om paret til Turkish Airlines. Det nye flyet hadde imidlertid gått tre timer tidligere, uten at de reisende var blitt informert om dette.

- Hvordan de kan gjøre det med en flyging de ikke eier, det visste ikke Ving. Vi har ikke hørt noe fra SAS og hos selskapets kundeservice er det sprengt, sa Breiland fredag.

- Beklager ulempene

Pressekontakt i Ving, Marie-Anne Zachrisson, er kjent med saken og sier til Dagbladet at de jobber med en løsning for å få paret hjem.

- Det ser ut til at det var SAS som avbestilte flighten. Hva som er årsaken til det har vi ikke ressurser til å undersøke nå. Vårt fokus er å få gjestene hjem til Norge raskest mulig, skriver Zachrisson i en e-post til Dagbladet.

Pressesjef i SAS Norge, Tonje Sund, skriver i en e-post at SAS ikke har mulighet til å sjekke opp i alle enkeltsaker, men beklager ulempene disse passasjerene har opplevd.

- Uten å kjenne detaljene i denne saken, anbefaler vi på generelt grunnlag alltid å dobbeltsjekke at kontaktinformasjonen man har oppgitt stemmer, slik at man får kontakt om noe uforutsett skulle skje. Igjen, vi beklager virkelig ulempene som har oppstått for kunden, sier hun.

SAS-STREIKEN: Dette har du krav på om SAS kansellerer flyreisen din. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer

Breiland forteller at paret booket seg inn på et flyplasshotell i Bangkok den første natta.

- Det begynner å gå meg litt på nervene. En ting er å ikke få reise ut på ferie, enda verre er det å ikke komme seg hjem til forpliktelser der, sier han.

Måtte punge ut

Begge er på tampen av ferien og skal snart tilbake i jobb. I tillegg har de to hunder som venter matmor og matfar hjem.

Fordi Bangkok bare var en mellomlanding, har verken Breiland eller Miøen visum i Thailand, og kan derfor ikke bevege seg ute i byen.

- Vi sitter bare på hotellrommet, på «stand by» til ting er ordnet. Da kan vi senke skuldrene og kanskje ta oss en middag på flyplassen, legger han til.

Etter mye fram og tilbake, endte paret med å legge ut 23 000 kroner for nye billetter hjem.

Lørdag ettermiddag var paret hjemme i Porsgrunn igjen.

- Vi er ganske slitne etter to og et halvt døgn på reise, skriver Miøen i en e-post.

Hun virker imidlertid glad for å være hjemme, men opplyser at de ikke har fått bagasjene sine ennå. Ifølge sporingsappen skal den ene kofferten ha kommet til Oslo søndag, mens den andre fortsatt ligger igjen på Kastrup i København.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer