Bonuspoeng fra Norwegian og SAS

Ber om at kundene får beholde bonuspoengene

Forbrukerrådet med krav til flyselskapene.

BONUSPOENG: Flypassasjerene må få beholde bonuspoengene sine, krever Forbrukerrådet. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
BONUSPOENG: Flypassasjerene må få beholde bonuspoengene sine, krever Forbrukerrådet. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kunder må få beholde bonuspoeng på flyreiser, selv om de går ut på dato, krever Forbrukerrådet.

Under pandemien har det vært liten mulighet til å reise, og mange nordmenn står i fare for å miste bonuspoengene de har til gode hos flyselskapene. Nå griper Forbrukerrådet inn.

– Vi har skrevet brev til SAS og Norwegian og bedt dem om å forlenge levetiden på bonuspoengene. Vi står ikke fritt til å reise nå, og da kan ikke flyselskapene nulle verdiene kundene har betrodd dem, sier direktør Inger Lise Blyverket.

Mange kunder måtte avlyse feriene sine da pandemien rammet, og en del fikk tilbakebetalt med bonuspoeng med utløpsdato.

Ba kundene trykke på knapp

Siden Norwegian er under omstrukturering, er det ingen mulighet for å bruke poengene nå. De har sendt e-post til kundene sine om at de kan forlenge levetiden til poengene dersom de trykker på en knapp, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

– Det er selvsagt ingen som vil slette poengene sine. Det er fullstendig unødvendig å kreve at vi skal trykke på en knapp for at de ikke skal fordufte. Folk vil åpenbart beholde verdiene sine, men det er stor risiko for at de mister dem nå, sier Blyverket i meldingen.

Norwegian: God respons

Norwegian mener imidlertid at løsningen har fungert godt.

– Vi ser på tallene våre etter at kampanjen var avsluttet at responsen har vært veldig god. De som bruker programmet vårt aktivt og som har poeng de vil forlenge, har i stor grad benyttet seg av denne muligheten, sier kommunikasjonssjef Esben Tuman til NRK.

Kan handle varer hos SAS

Når det gjelder SAS, har de et vareutvalg som kundene kan betale for med bonuspoeng, men Forbrukerrådet synes ikke det er en god idé å ha valuta som kun går til noe du kanskje ikke trenger, og uten mulighet til å heller velge en konkurrent, ifølge pressemeldingen.

SAS peker også på at poengene varer i fem år, men det betyr bare at det er fem år gamle poeng som går ut på dato, understreker Forbrukerrådets direktør.

– Restriksjoner treffer ulikt

SAS viser til at bonuspoengene varer i fem år. Direktør for samfunnskontakt Knut Morten Johansen sier til NRK at det vil være vanskelig å forlenge poengene kun for de norske kundene.

– SAS flyr over tre verdensdeler. Hvis seks millioner medlemmer som bor overalt og har erfart og erfarer ulike typer reiserestriksjoner, vil vi vanskelig finne et system som kunne ha møtt alle med rettferdighet, sier Johansen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer