- Vi har forståelse for at reiseselskapene er i en vanskelig situasjon, men det kan ikke gå utover forbrukerne, sier Bente Øverli, nestleder i Forbrukertilsynet.
Hun viser til at det fortsatt mangler mange tilbakebetalinger, selv med den utvidede tilbakebetalingsfristen på tre måneder fra 1. mars til 14. juni tatt i betraktning.

Kansellerte fly - fikk ikke beskjed
Setter frist i september
De gir pakkereise-selskapene frist til 16. september med å komme med en redegjørelse på hvor de ligger an i tilbakebetalingsprosessen, og om de har iverksatt tilstrekkelige behandlingstiltak.
Krav som har oppstått etter 14. juni, har krav på å få tilbakekalt penger etter 14 dager, ifølge tilsynet.

- Tilbakebetaling vil ta lang tid
Vil bøtelegge flyselskapene
For to uker siden skrev Dinside om at flyselskapene heller ikke har betalt tilbake alle refusjonskravene de har fått på grunn av corona-kanselleringer.
Flere lesere har tatt kontakt med Dinside og fortalt om refusjonskrav de har sendt inn. Noen er godkjent, men ikke utbetalt, mens andre venter respons fra flyselskapet på begge deler ennå.
Én av dem er Lisa Charlotte (29) som skulle flydd fra Trondheim til London 10. mai med retur 17. mai. Reisen ble imidlertid kansellert 8. april, hvorpå hun krevde refusjon samme dag.
Nå mener Forbrukerrådet at det er på tide at flyselskapene får opp farten:
Etter fem måneder med kontinuerlige refusjonskrav klarer flyselskapene fortsatt ikke å holde seg innenfor loven. Derfor mener Forbrukerrådet tiden er moden for å bøtelegge, skrev de i en pressemelding.
- Etter regelverket er det faktisk slik at du ved kansellering har rett på refusjon innen sju dager, har jurist Caroline Skarderud tidligere fortalt Dinside.
