- Vi har forståelse for at reiseselskapene er i en vanskelig situasjon, men det kan ikke gå utover forbrukerne, sier Bente Øverli, nestleder i Forbrukertilsynet.
Hun viser til at det fortsatt mangler mange tilbakebetalinger, selv med den utvidede tilbakebetalingsfristen på tre måneder fra 1. mars til 14. juni tatt i betraktning.
Setter frist i september
De gir pakkereise-selskapene frist til 16. september med å komme med en redegjørelse på hvor de ligger an i tilbakebetalingsprosessen, og om de har iverksatt tilstrekkelige behandlingstiltak.
Krav som har oppstått etter 14. juni, har krav på å få tilbakekalt penger etter 14 dager, ifølge tilsynet.
Vil bøtelegge flyselskapene
For to uker siden skrev Dinside om at flyselskapene heller ikke har betalt tilbake alle refusjonskravene de har fått på grunn av corona-kanselleringer.
Flere lesere har tatt kontakt med Dinside og fortalt om refusjonskrav de har sendt inn. Noen er godkjent, men ikke utbetalt, mens andre venter respons fra flyselskapet på begge deler ennå.
Én av dem er Lisa Charlotte (29) som skulle flydd fra Trondheim til London 10. mai med retur 17. mai. Reisen ble imidlertid kansellert 8. april, hvorpå hun krevde refusjon samme dag.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger