Beste rederi på nett

Fergeselskapene seiler inn i cyberspace, og tilbyr ulik grad av tjenester på nett. Vi tester vevsidene til fem fergeselskaper som trafikkerer norske havner, og konstaterer at forskjellene er store.

Publisert
Sist oppdatert

Over 6 millioner mennesker reiste med ferge ut og inn av Norge i 2001, drøye 4 millioner av disse var nordmenn. Stadig flere benytter Internett som guide og bookingtjeneste, men som du får se i denne testen, er det ikke alle som i like stor grad tilfredsstiller disse behovene.

Bla deg gjennom navigeringsboksen til venstre for å se de ulike nettstedenes styrker og svakheter – og les vår dom.

Nettstedene i testen

Vi har testet nettstedene til følgende fergeselskaper:

Color Line - lar deg sjekke tax-free priser og gir deg en elegant rundtur i båten før avreise.

DFDS Seaways - noe omstendelig bestillingsprosess og ingen tax-free priser, men rik på informasjon.

Fjord Line - forvirrende fra Vestlands-selskapet. Her får du tax-free priser, men må vente lenge på svar fra kundeservice.

Smyril Line - ingen Internettbooking og dårlig med info om skipet fra det færøyske selskapet.

Stena Line - her kunne vi trengt kart og kompass. Vanskelig å finne veien, men godt med reisemålsinformasjon.

Dette er kriteriene

Vi har vurdert fergeselskapenes nettsteder på følgende punkter:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer