Ble strandet på flyplassen

Familie krevde at Vy og Flytoget skulle betale taxiregningen.

1900 KRONER: Familien måtte ta taxi ettersom siste tog hadde gått for dagen da de landet på Oslo Lufthavn. Foto: Gorm Kallestad / NTB
1900 KRONER: Familien måtte ta taxi ettersom siste tog hadde gått for dagen da de landet på Oslo Lufthavn. Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En familie som reiste fra Málaga i Spania og landet på Oslo Lufthavn på kvelden på nyttårsaften, krever at Vy og Flytoget skal dekke taxiregningen fra flyplassen til Oslo.

Årsaken: Alle togene hadde sluttet å gå før familien ankom flyplassen.

Derfor måtte de ta taxi inn til Oslo, og familien ønsker nå at togselskapene skal dekke taxikostnadene som kom på 1900 kroner.

Saken var nylig oppe i Transportklagenemnda.

Mener togselskapene skal dekke taxien

Ifølge klager sto det på tavla på Gardermoen at alle toglinjene var innstilt, uten at det ble gitt ytterligere informasjon. Klager skriver at hun heller ikke fant noen informasjon om dette på nettsidene til Vy eller Flytoget, og stiller spørsmål ved hvordan all offentlig transport kan stoppes eller reduseres så sterkt uten at kundene informeres.

Videre sier klageren at hun ikke var den eneste som hadde tatt det for gitt at det ville gå offentlig transport og anfører at opplevelsen de fikk på reisen med små barn var svært ubehagelig.

Samtidig syns hun at Flytoget bør fjerne informasjonen om flygaranti på sin nettside og slutte å gi kundene «et løfte de ikke holder». Hun skriver i klagen at det var på grunn av reisegarantien at hun tok det for gitt at Flytoget ville ha tog som gikk fra Gardermoen så lenge det gikk/landet fly, står det i vedtaket til Transportklagenemnda.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.