Ble sydenferien et mareritt?

Pakkereisenemnda avgjør om du eller reiseselskapet har rett.

MANGLER: Du kan ikke klage på dårlig vær. Har pakkereisen derimot en mangel, bør du klage. Foto: COLOURBOX
MANGLER: Du kan ikke klage på dårlig vær. Har pakkereisen derimot en mangel, bør du klage. Foto: COLOURBOX Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Er du misfornøyd med sydenferien, og har klagd til reiseoperatøren uten å få medhold? Pakkereisenemnda behandler hvert år klager fra forbrukere som mener pakkereisen har hatt en mangel.

Dette var også tilfellet for den norske sydenturisten, som opplevde at hotellet han skulle bo på fortjente langt færre stjerner enn det Travellink hadde lovet ved bestilling av pakkereisen.

Klageren fikk medhold i Pakkereisenemnda, som anbefalte reiseoperatøren Travellink å refundere 7.577 kroner.

Dette kan du klage på

Dette er bare et av flere eksempler på saker behandlet av Pakkereisenemnda, der klageren har fått medhold og anbefales å få refundert utgifter fra reiseoperatøren.

Vær likevel oppmerksom på at det ikke er alt du kan klage på.

I utgangspunktet kan man klage til Pakkereisenemnda når reisen ikke oppfyller forbrukerens rettigheter utifra Pakkereiseloven, og man allerede har forsøkt å komme til enighet med reiseoperatøren.

Pakkereisen er "mangelfull når den avviker fra det som er avtalt eller forutsatt i avtalen, og dette ikke skyldes kunden eller forhold på hans side", står det i regelverket.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer