Ble syk - krever refusjon

KLAGESAK: Familien ble syk og avbestilte flybillettene. Hjemreisen ble ordnet av forsikringsselskapet. Får de refundert penger for de ubenyttede billettene?

Publisert
Sist oppdatert

Familien var på reise til St. Petersburg da mannen ble syk og fikk transport hjem med Europeiske reiseforsikring. De opprinnelige flybillettene ble endret, og hele familien ble fløyet hjem på samme SAS-fly. Parets 17 måneder gamle datter var også syk, og klager var lovet at barnevognen skulle stå klar ved ankomst Stavanger. Dette skjedde ikke, og klager føler seg utsatt for "pøbelaktig opptreden" av SAS-personalet på flyplassen. Klager er også misfornøyd med den hjelpen de fikk i forhold til at koffertene var blitt skadet på reisen. De krever refusjon for de ubenyttede flybillettene.

SAS avviser klagen

SAS avviser at deres personale skal ha opptrådt kritikkverdig, og krever dokumentasjon på kostnader ved reparasjon av koffertene. De avviser refusjon av flybillettene, da de nye billettene ble betalt av Europeiske reiseforsikring, og de mener at klagenemnda dermed ikke kan behandle klagen.

Reklamasjonsnemnda for rutefly mener på tross av SAS' påstand, at de kan behandle klagen. De sier imidlertid at de ikke kan ta stilling til den behandlingen som familien påstår å ha fått på Sola lufthavn, fordi det ikke er bevist. De sier at klager har krav på erstatning for ødelagt bagasje etter internasjonale konvensjoner, men at klager må dokumentere skade/tap. Hva gjelder refusjon av billettutgiftene for de ubenyttede billettene, sier nemnda at familien ikke kan kreve refusjon fordi billettene er av den typen som ikke kan endres.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.